لینک های دسترسی

Breaking News

کربی: عراقی ها خود با داعش بجنگند


نیرو های داوطلب شیعۀ عراق که در برابر گروه داعش سلاح گرفته اند
نیرو های داوطلب شیعۀ عراق که در برابر گروه داعش سلاح گرفته اند

چک هیگل، وزیر دفاع ایالات متحده، ارزیابی انجام شده توسط نیرو های ویژۀ امریکایی در عراق را با تمرکز بر وضعیت نیرو های امنیت عراق و تهدید شبه نظامیان سنی مذهب در آن کشور، به دقت بررسی می کند.

با اینحال مقامات نظامی ایالات متحده می گویند که با وصف وضعیت پیچیدۀ موجود در ساحه، شتاب برای انجام کمک های اضافی وجود ندارد.

اما در بغداد، این ترس و وهم ایجاد شده است که مبادا پس از این، انفجار بم های تعبیه شده در موتر، روال عادی را به خود بگیرد.

این در حالی است که به گفتۀ عباس علی، یک شهروند شیعۀ عراق، حملات گروه دولت اسلامی عراق و شام یا داعش در شمال آن کشور هر روز شیعیان را به کام مرگ می کشاند.

علی می گوید که شماری از مردم در زیر آوار منازل شان دفن می شدند "حالانکه سایرین را در روی سرک به گلوله می بستند."

موقف امریکا

اما برای این همه وقایع ترسناک، مقامات وزارت دفاع ایالات متحده می گویند که شاهد برخی پیشرفت ها اند – نیرو های عراق در پس گیری شهر تکریت پیشروی می کنند و آهسته آهسته کنترول بزرگترین پالایشگاه نفت آن کشور را در دست می گیرند.

جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع ایالات متحده می گوید عراقی ها به حملات متقابل دست یازیده اند.

آقای کربی می گوید که نمی داند بگوید که تحرکت (گروه داعش) در هم شکسته است یا خیر "اما بدیهی است که عراقی ها در نهایت به مقابله برخاسته اند" و این مطلب را در اوایل یاددهانی کردیم که "باید نبرد خود را در دست گیرند."

اما اینکه ایالات متحده به چه پیمانه در این جنگ کمک می کند، تا هنوز هم یک سوال بی پاسخ باقی مانده است.

چک هیگل، وزیر دفاع ایالات متحده و سایر رهبران ارشد، مصروف ارزیابی گزارش های اولیۀ اند که گروه امریکایی مسؤول ارزیابی اوضاع عراق، آن را ارسال کرده است.

تا هنوز جدول زمانی مشخصی وجود ندارد که بازنگری اوضاع چه زمانی را در بر خواهد گرفت و هیچ ضمانتِ هم وجود ندارد که آنان پرواز های نظارتی، سلاح و تجهیزات بیشتری را که از قبل فراهم شده است، پیشنهاد خواهند کرد یا خیر.

وزیر دفاع ایالات متحده یگانه راه حل دراز مدت برای مسایل امنیتی عراق را "روند پایدار و فراگیر سیاسی" خوانده است.

نفوذ ایران در منطقه

در عین حال، ایران با رجوع به روسیه، خواهان طیاره های جت جنگی شده است.

کارشناسان همانند جک کیان، جنرال متقاعد اردو، از انستیتیوت مطالعات جنگ امریکا در مجلس استماعیۀ کانگرس گفت که مسئلۀ رو آوری ایران به جانب روسیه را به مثابۀ یک چالش می نگرد.

آقای کیان می گوید"حقیقت موضوع اینست که ایران در منطقه نفوذ دارد." این کارشناس نظامی به این باور است که اگر واشنگتن نشسته و هیچ اقدامی انجام ندهد "نفوذ ایران رشد بیشتری خواهد کرد."

جیمز جفری، سفیر پیشین ایالات متحده در عراق به قانونگذاران امریکایی گفت که واشنگتن باید قدرت نظامی خود را تبارز دهد.

آقای جفری می گوید"نیروی نظامی محدود یک عامل نفوذ خواهد بود - چند برابر ساختن نفوذ ما به خاطریکه در حال حاضر همه چیز را تغیر می دهد - و مردم نگران اند که آیا ما این کار را انجام خواهیم داد یا خیر."

برعلاوۀ موجودیت گروه های ارزیابی کننده در عراق، ایالات متحده کشتی طیاره بردار و جنگی نیز در خلیج فارس دارد. اما در حال حاضر آنان تنها مراقب اوضاع اند.

این در حالی است که شبه نظامیان شیعه مذهب عراق سلاح برداشته و در برابر جنگجویان داعش به دفاع از اماکن مقدس و شهر های خود برآمده اند.

گزارش: جیف سلدن، خبرنگار صدای امریکا

ترجمه: قدیر مشرف، واشنگتن

XS
SM
MD
LG