لینک های دسترسی

Breaking News

حملۀ نظامیان ترک بر کردهای عراق؛ بغداد به انقره هشدار داد


در پی حملۀ نظامیان ترک بر کردهای ساکن در شمال عراق، فرماندهی مشترک عملیاتی نیروهای عراقی این اقدام را "خطرناک" و "تجاوز آشکار" خوانده و هشدار داده است که اردوی عراق آمادۀ پاسخگویی به آن است.

نظامیان ترکیه روز سه شنبه ۱۱ اگست حملۀ هوایی را در شمال عراق انجام دادند که در اثر آن دو مرزبان عراقی و راننده آنان کشته شدند.

در واکنش به این حمله، وزارت خارجه عراق اعلام کرد که سفر وزیر دفاع ترکیه را به بغداد لغو کرده است و همچنین سفیر ترکیه را احضار کرده و حملات و تخطی های ترکیه را شدیدا تقبیح کرد.

در همین حال، وزارت خارجه ترکیه روز پنجشنبه ۱۳ اگست (۲۳ اسد) با نشر بیانیه‌ای اعلام كرد كه اگر بغداد از حضور شبه نظامیان کرد در منطقه چشم پوشی كند، انقره به عملیات علیه شبه نظامیان كرد در شمال عراق ادامه خواهند داد.

وزارت خارجهٔ ترکیه از مقامات عراقی خواست تا با آنها در زمینه همکاری کنند.

ترکیه همواره شبه نظامیان کرد را چه در عراق و چه در سوریه هدف حملات قرار داده است. نظامیان ترک در ماه جون عملیات تهاجمی جدیدی را بر ضد جنگجویان کرد آغاز کردند که در جریان آن سربازان ترکی در خاک عراق بیشتر پیشروی کردند.

وزارت خارجه ترکیه گفته است كه حضور شبه نظامیان کرد، عراق را نیز تهدید می كند و این مسوولیت بغداد است که علیه شبه نظامیان کرد اقدام کند و ترکیه می‌تواند در صورت حضور کردها، از مرز های خود دفاع کند.

در بیانیه وزارت خارجه ترکیه آمده است: "کشور ما آماده است تا در این زمینه با عراق همکاری کند. اما در صورت چشم پوشی از حضور پی.کی.کی در عراق، کشور ما مصمم است اقدامات لازم را برای تامین امنیت مرزهای خود، صرف نظر از این که (پی.کی.کی) در کجا باشد، اتخاذ کند. ما از عراق می خواهیم تا اقدامات لازم را در زمینه انجام دهد."

ترکیه، ایالات متحده امریکا و اتحادیه اروپا حزب کارگران کردستان را یک گروه تروریستی می‌پندارند. این گروه در سال ۱۹۸۴علیه دولت ترکیه به مبارزۀ مسلحانه آغاز کرد که تا کنون در این درگیری ها بیش از ۴۰ هزار نفر کشته شده اند.

XS
SM
MD
LG