لینک های دسترسی

Breaking News

مشکلات دو زن بیجا شده از اچین ناشی از تهدیدات داعش


آرشیف: نیرو های امنیتی در ننگرهار
آرشیف: نیرو های امنیتی در ننگرهار

در میان صدها خانوادۀ که در نتیجۀ تهدیدات داعش از ولسوالی اچین ننگرهار بیجا شده اند، دو زنی شامل است که سرپرستی دو خانواده را در ولسوالی رودات به عهده دارند.

مردان این دو خانوادۀ شش ماه پیش در حملات گروه داعش بالای پوسته‌های نیروهای خیزش مردمی در دره مامند ولسوالی اچین کشته شدند.

خبرنگا صدای امریکا وضعیت زندگی آن دو خانواده را رقت بار خوانده می گوید زندگی دشواری را سپری می‌کنند.

خاتول که شوهر و دو پسرش در جنگ با داعش در اچین کشته شده اند، سرپرستی فامیل پنج نفری خود را به عهده دارد.

خاتول که مصروف پختن نان بودبه صدای امریکا گفت، حتی "امکانات پختن نان را در جایی که مسکن گزیده است؛ ندارد."

او می گوید "آنجا جنگ شروع شد، بعداً اینجا آمدیم، در خانه‌های کرایی کالاهای خود را گذاشتیم، به خدا نه بستره داریم و نه هم چهارپایی، بر زمین افتادیم، گاهی خانه یک نفر نان پخته می‌کنم و گاهی هم خانه کسی دیگر، اینجا نشستیم این آرد گندم است،گاهی از یکی می‌خواهیم و گاهی هم از کسی دیگر، روزگار بد است."

خانم مامندی پیرزن دیگری است که سرپرستی خانوادۀ هفت نفری را به دوش دارد. او جسامت ضعیفی دارد؛ با مقدار گندمی که از اچین آورده، تا اکنون شکم اعضای خانواده‌اش را توانسته است، سیر نگهدارد.

این زن کهن سال می گوید "آمدیم خانه‌های پر از مواد از ما باقی ماند و در این مخروبه به سر می‌بریم، ما را مجبور ساختند که آمدیم، همان داعشی‌ها ما را بیرون کردند، اگر ظلم نمی‌کردند آیا خانه‌های مملو از کالاها را کسی رها می کرد. بنگله‌های ما آنجا ماند."

به گفتۀ این دو زن افغان بیجا شده از زمانی که اچین را ترک کرده اند؛ هنوز هیچ‌ نهادی برای آنان کمک نکرده است. آنان خواهان توجه و کمک از حکومت محلی و مرکزی اند.

عطاالله خوگیانی سخنگوی والی ننگرهار به صدای امریکا گفت، برای بیجاشدگان کمک‌های مختلف از سوی دوایر دولتی و غیردولتی صورت گرفته است.

آقایث خوگیانی می گوید "ما در کل به هدایت والی صاحب با همه بیجاشدگان کمک کردیم و این روند جریان دارد، والی صاحب همه نهادهای امدادرسان را هدایت داده تا کمک‌های شان را شدت بخشند؛ ولی در مورد این دو خانواده هنوز ما مشخصاً آگاهی نداشتیم ولی از همین امروز به بعد ما به آنان رسیدگی می‌کنیم."

ریاست امور مهاجرین و عودت‌کنندگان ولایت ننگرهار در مورد آمار دقیق بیجاشدگان و روند کمک‌رسانی به آنان معلومات نداد؛ ولی، آمار قبلی رسمی نشان می‌دهد که از جملۀ یک هزار فامیل بیجاشده از مناطق تحت نفوذ داعش،حدود 300 خانواده هنوز به مناطق اصلی شان در اچین برنگشته اند.

XS
SM
MD
LG