لینک های دسترسی

Breaking News

۱۷۰۰ کشته در غزه


زنیکه در مکتب ملل متحد در غزه پناه گرفته بود
زنیکه در مکتب ملل متحد در غزه پناه گرفته بود

حملات هوایی اسرائیل بالای غزه به روز یکشنبه ادامه پیدا کرد که در نتیجه آن، ۳۰ نفر کشته شدند. حد اقل ده نفر در مکتبی که مربوط سازمان ملل متحد می شود و مردم بیجا شده غزه به آنجا پناه برده بودند، کشته شدند و ۳۵ تن دیگر زخمی گردیدند. مقامات سازمان ملل متحد می گویند، چنین به نظر می رسد که این افراد در حملات هوایی اسرائیل کشته شده اند.

شفاخانه ها در نوار غزه به روز یکشنبه با هجوم تازه ای از زخمی ها که در نتیجه حملات هوایی اسرائیل زخم برداشتند، دست و پنجه نرم کردند.

مقامات فلسطینی گفته اند که تعداد کشته شدگان در حال افزایش است و از مرز ۱۷۰۰ نفر بلند رفته است، اکثر کشته شدگان، غیر نظامیان استند.

در همین حال، اسرائیل گفته است که ۶۴ سرباز آن کشور در جریان جنگ ها با گروه حماس کشته شده است، به شمول یک عسکر که گفته می شد توسط گروه حماس اختطاف شده است. موضوع اختطاف یک عسکر اسرائیلی موجب شد تا آتش بس موقتی که میان اسرائیل و گروه حماس توافق شده بود، در هم بشکند. بعد از شکست آتش بس موقت، بر اساس گزارش ها، ۱۸۰ نفر کشته شدند.

بنیامن نتنیاهو، صدراعظم اسرائیل، به روز شنبه گفت که عملیات تخریب تونل های که به اسرائیل منتهی می شد، تقریبا خاتمه یافته است.

نتنیاهو گفت که نیرو های نظامی اسرائیل تا زمانی که تونل ها به طور کامل از بین نرفته است، به عملیات شان ادامه خواهند داد. وی همچنین اضافه کرد که نیرو های نظامی آن کشور به عملیات شان مطابق به نیاز های دفاعی اسرائیل ادامه خواهند داد تا اینکه امنیت در اسرائیل دو باره بر قرار گردد.

دیده شده است که شماری از نیرو های زمینی اسرائیل روز یکشنبه غزه را ترک و دو باره به منطقه سرحدی صف آرایی کرده اند.

مقامات نظامی به روز شنبه اعلام کردند که ساکنین چندین منطقه در شمال غزه خواهند توانست تا دو باره به خانه های شان برگردند.

شماری اندکی از مردم به روز یکشنبه به خانه های شان برگشتند، ولی بسیار آنها فقط به خاطر به دست آوردن ملکیت های شخصی و بازرسی خانه های شان برگشتند.

ایمان الکولات، که با فامیل ۱۸ نفری اش از غزه به مکتب ابتدایی ریمال پناه برده است می گوید که آنها دو باره به خانۀ شان بر نخواهند گشت.

او می گوید: به آنچه اسرائیل می گوید باور ندارند، زیرا دیروز یک فامیل دو باره به خانه ای شان برگشتند، اسرائیل آنرا بمباران کرد و آنها کشته شدند. به همین دلیل ایمان میگوید به آنها اعتماد ندارند، زیرا همیشه یک چیز می گویند اما چیزی دیگری را انجام می دهند.

او می گوید زمانی به خانه اش بر خواهد گشت که آتش بس واقعی بر قرار گردد.

قبل از توافق آتش بس، مقامات اسرائیلی خواهان غیر نظامی شدن غزه شده اند. ولی گروه حماس می گوید که به جنگ تا زمانی ادامه خواهد داد که محاصره هفت ساله غزه توسط اسرائیل بر داشته شود.

قرار بود که دو طرف، تیم های میانجگری شان را به مصر اعزام کنند. نمایندگان فلسطینی به قاهره، مرکز مصر، سفر کردند. ولی اسرائیل گفته است که نماینده های اش به قاهره نمی فرستد، زیرا به توافق با گروه حماس باور ندارد.

گزارش: صدای امریکا

برگردان: خالد مفتون

XS
SM
MD
LG