لینک های دسترسی

Breaking News

افغانستان حملات استانبول را به شدت نکوهش کرد


میدان هوایی اتاترک در استانبول
میدان هوایی اتاترک در استانبول

چند انفجار در میدان هوایی اتاترک استانبول، در ترکیه حد اقل ۴۱ کشته و بیش از ۲۳۰ مجروح به جا گذاشت.

انقره گروه دولت اسلامی را مسوول این رویداد خوانده است. این رویداد واکنش های ملی و بین المللی را در پی داشت که با شدیدترین الفاظ محکوم شده است.

محمداشرف غنی رئیس جمهور و عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان در پیام‌های جداگانه حملات انتحاری دیشب را در میدان هوایی اتاترک استانبول با الفاظ شدید محکوم کرده و با خانواده‌های قربانیان این حملات اظهار غم‌شریکی کرده اند.

بر اساس بیانیۀ رئیس جمهور، وی ضمن تقبیح این گونه حملات گفته است که افغان‌ها نسبت به دیگران می‌توانند بیشتر درد و رنج مردم ترکیه را درک کنند، چون از سال‌ها به این طرف هم‌ وطنان بی‌گناه شان قربانی حملات دهشت‌افگنی بوده اند.

آقای غنی، دهشت‌افگنی را تهدید بزرگ در برابر امنیت و ثبات منطقه و جهان خوانده و یک بار دیگر بر مبارزۀ جهانی مشترک علیه این پدیده تأکید کرده است.

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان نیز با لحن شدید این حملات را نکوهش کرده و اظهار امیدواری کرده است که این گونه حملات در افغانستان و ترکیه پایان یابد.

آقای عبدالله در پیام خود تأکید کرده است که دهشت‌افگنی، تندروی و افراطیت سه مشکل عمدۀ است که امروز تمام جامعۀ جهانی با آن دست به گریبان است.

رئیس اجرائیه افغانستان افزوده است "جهان امروز مجبور است برای خیر بشریت و زندگی مصالحه‌آمیز، ریشه‌های تروریزم را بخشکاند، این ریشه را در هر جایی که موجود است، باید از بین برده شود".

هم‌چنان به باور آقای عبدالله تندروی و افراطیت، تنها افغانستان و چند کشور را متضرر نساخته است؛ بلکه تمام جهان را با مشکلات روبه‌رو کرده است که به واکنش‌های بی‌درنگ جدی و مؤثر نیاز دارد.

تازه ترین انکشافات

تاکنون مسوولیت حملات را کسی یا گروهی به عهده نگرفته است. در حالیکه رسانه های ترکی و بین المللی رقم تلفات را ۴۱ تن گزارش داده اند، اما مقامات ترکی از افزایش آن رقم ابراز نگرانی کرده اند.

مقام ها در ترکیه می گویند دو بم گذار انتحاری سه شنبه شب خود را در ساحه تفتیش مسافرین بین المللی آن میدان هوایی که یکی از مزدحم ترین میدان های هوایی در جهان میباشد، منفجر کردند.

به گفتۀ وزیر عدلیه ترکیه یکی از مهاجمان در داخل ترمینال با کلاشنیکف گلوله باری را آغاز کرده و زمانی که ماموران امنیتی می خواستند با مهاجمان برخورد کنند، آنان خود را منفجر کردند.

تلویزیون ها تصاویری از نیرو های مسلح پولیس را نشان می دهد که به داخل این میدان هوایی بزرگ داخل می شوند و موتر های امبولانس و اطفائیه نیز در محل دیده می شد. شاهدان عینی می گویند صدای گلوله باری را شنیده اند.

تلویزیون دولتی ترکیه گزارش داد که انفجارها در ترمینال ورودی پروازهای بین المللی رخ داده است

همچنان گزارش های از انفجار ها در محوطه بیرونی میدان هوایی اتاترک در استنابول داده شده است.

پرواز ها به مقصد این میدان هوایی و به خارج پس از حملات به حالت تعلیق قرار گرفته است.

عکس های بیشتر از محل حادثه:

XS
SM
MD
LG