لینک های دسترسی

Breaking News

نخستین سفر کری به حیث وزیر خارجه


جان کری در اولین سفرش به صفت وزیر خارجۀ ایالات متحده راهی کشور هایی در اروپا و شرق میانه گردیده است.

گفته میشود محراق گفتگو های کری را بحران سوریه و برنامۀ هسته یی ایران تشکیل دهد. کری دیپلمات باتجربهء است که برای سالیان دراز رئیس کمیته روابط خارجی سنای امریکا بود.

وزیر خارجۀ ایالات متحده در آغاز سفرش به اروپا و شرق میانه، به لندن مواصلت کرد -
مسافرتی که او آنرا "سفری برای گوش دادن" توصیف کرده که به پایان دادن بحران در سوریه متمرکز می باشد.

اروپا نخستین محل برای سفر وزیر خارجه

این نخستین سفر رسمی او به صفت وزیر خارجۀ ایالات متحده به خارج از کشور است.

مقامات ایالات متحده تلاش می کنند تا نشست مخالفین حکومت سوریه را در حالی به راه بیاندازند که قرار است جان کری در اوآخر این هفته در روم در آن شرکت کند.

یک مقام ارشد ادارۀ اوباما روز یکشنبه گفت که کری یک نمایندۀ ارشد خود را به این امیدواری به قاهره فرستاده تا رهبران مخالف را متقاعد سازد که مشارکت ایشان در این نشست از آن جهت نهایت مهم است تا آنان به پرسش های کمک کنندگان بالقوه پاسخ گفته وبه این ترتیب کمک های اضافی ایالات متحده و اروپا را جلب کنند .

شماری از اعضای شورای منقسم مخالفین، تهدید کرده اند که نشست روز چهارشنبه را که محراق توجه سفر کری را به نه کشور تشکیل میدهد، تحریم خواهند کرد.

اهمیت متحدان امریکا در شرق میانه و خلیج

وزیر خارجۀ ایالات متحده از کشور های هم پیمان اروپایی امریکا، یعنی بریتانیا، آلمان، فرانسه و ایتالیا و همچنان به کشور های ترکیه، مصر، عربستان سعودی، امارات متحدۀ عرب و قطر دیدار خواهد کرد.

برعلاوۀ موضوع سوریه، کری در جریان سفرش روی درگیری ها در مالی و افغانستان و برنامۀ هسته یی ایران نیز گفتگو خواهد کرد.

با وجود توقف های زیاد در شرق میانه وزیر خارجۀ ایالات متحده به اسراییل و یا قلمرو فلسطینی سفر نمی کند.

سفر جان کری در حالی صورت می گیرد که وزیر خارجه ایالات متحده چندی قبل در صحبتی در پوهنتون ویرجینیا گفت که سرمایه گذاری در مشی خارجی، ثبات جهانی را پیشرفت می دهد و به شرکت های ایالات متحده کمک می کند تا با شرکت ها در خارج رقابت کند و در نهایت اقتصاد ایالات متحده را تقویت بخشند.
XS
SM
MD
LG