لینک های دسترسی

Breaking News

کربی: طالبان دهشت افگن از دیگر طالبان جدا استند


جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه امریکا
جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه امریکا

جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده در مصاحبه ویژه با صدای امریکا، بخش افغانستان در مورد آینده مذاکرات صلح با طالبان، همکاری امریکا در اصلاح نظام انتخاباتی افغانستان و کمک امریکا فراتر از تاکید کمک نظامی به افغانستان صحبت کرده است.

سوال - حدود دو سال قبل به میانجیگری جان کری وزیر خارجه امریکا حکومت وحدت ملی افغانستان تشکیل شد. با گذشت حدود دو سال از تشکیل آن، حکومت وحدت ملی در برپایی انتخابات پارلمانی ناکام بوده است. آیا این به معنی آن است که این تجربه خوبی برای دموکراسی نوپای افغانستان نبوده است؟

جواب - دموکراسی مسئله دشواری است، حتی در ایالات متحده سعی ما در این است تا آن را تکمیل و بهتر کنیم. حتی در شرایط بسیار خوب نیز افغانستان از لحاظ امنیتی مشکل داشته است و حالا که این کشور در وضعیت خوبی قرار ندارد. چالش های امنیتی هنوز که باید با آن دست و پنجه نرم شود وجود دارد. از ین سبب ما صد در صد از آنچه رئیس جمهور غنی و عبدالله رئیس اجرایه می کوشند به آن بپردازند حمایت می کنیم. آنها به یک اندازه پیش رفت در اصلاحات دست یافته اند.

سوال - اما میعاد آن تمام شده است. و شما در مورد اصلاحات صبحت می کنید. اما هیچ اصلاحات انتخاباتی وجود نداشته که حال بگوییم عقب مانده است. چه چیزی به شما امیدواری می دهد که آنها در مسیر درستی استند؟

جواب - آنچه به ما امید بخش است این است که آنچه را ما میدانیم ایشان میدانند. آنها هنوز به این چالش ها مواجه اند و میدانند که کارهایی زیادی را باید انجام دهند. ما این را نیز میدانیم که آنها از حمایت ما مطمئن اند و ما در امریکا نیز کوشش داریم تا با شریکان خویش کمک کنیم.

ما در افغانستان حضور داریم تا روابط عادی و طویل المدت را تامین کنیم و در آن حمایت سیاسی و اقتصادی نیز شامل است که در پهلوی حمایت نظامی و امنیتی وجود دارد.

سوال - آیا ایالات متحده در اصلاح نظام انتخابات افغانستان مشغول ارائه کمکی است تا تضمین شود که انتخابات بعدی شفاف باشد و انتخابات رخ داده در گذشته تکرار نشود؟

جواب - خوب، البته این مسایلی است که باید حکومت افغانستان باید روی آن کار نماید و ما مطمئن هستیم که هردو روی آن تمرکز دارند. آنچه مهم است مانند انتخابات گذشته کوشش به این شود تا نظارت بین المللی موجود باشد. من فکر نمی کنم کدام اختلافی روی این مسئله وجو داشته باشد. امریکا درین مسئله از حمایت خود دریغ نکرده است. اما از لحاظ دوجانبه بودن موضوع، روابط ذات البینی افغانستان و ایالات متحده طوری است که باید رئیس جمهور تصمیم خویش را در این زمینه بگیرد، و طوری که وزیر خارجه {کری} گفته است ما در آنجا حضور خواهیم داشت.

سوال - نماینده های خاص افغانستان و پاکستان روز چهارشنبه اعلام کردند که ایالات متحده به اعطای حدود ۴ میلیارد دالر سالانه به افغانستان که ۳ میلیارد آن به اردو اختصاص خواهد یافت، ادامه خواهد داد. چرا این قدر تاکید بر کمک نظامی است حال آنکه نیاز افغانستان به کمک ملکی است؟

جواب - این به این معنی نیست که ما در سایر امور افغانستان را کمک نخواهیم کرد. درعین حال این ضروری است که بدانیم «حمایت قاطع» به خوبی به پیش می رود. این حمایت با آنکه نظامی است، اما تنها بخشی از آن است.

ما درعین حال به پروسه «حمایت قاطع» ادامه خواهیم داد و این با حضور مشاورین و مربیان ایالات متحده در افغانستان صورت خواهد گرفت.

جواب مختصر این است که موضوع امنیت در افغانستان یک مسئله جدی است زیرا بسیاری مناطق در این کشور هنوز خیلی خطرناک باقی مانده است و طالبان هنوز خطر جدی برای افغانستان دربسیاری موارد می باشند. قوتهای نظامی افغانستان با آنکه توانسته اند از خود موفقیت های جدی را نشان بدهند و از گذشته به مراتب بهتر شده اند ولی باز هم به تجهیزات و آموزش هرچه بیشتر نیاز دارند.

سوال - نگرانی وجود دارد که داعش افغانستان را تهدید می کند.

جواب - البته که مایه نگرانی است. زیرا این گروه نه تنها داخل عراق و سوریه فعال اند بلکه آنها اینکار را برای بدست آوردن موفقیت انجام داده اند. در افغانستان، رئیس جمهور دایم در صدد بوده است تا با آنها مقابله جدی نماید ولی در عین حال طالبان نیز موجود اند و باید خطر آنها نیز در نظر گرفته شود.

آیا طالبان گروه دهشت افگن است؟

جواب - موضوع این نیست که آیا آنها گروه دهشت افگن استند یا نه. موضوع این است که آیا آنها عمل دهشت افگنی را مرتکب می شوند یا خیر و برخی از آنها چنین کاری را می کنند.

طوری که می دانید رئیس جمهور بارک اوباما چند سال قبل تصمیم گرفت و گفت که ما طالبان را به خاطر طالب بودن شان هدف قرار نمی دهیم.

ولی باید گفت که قوای امریکایی در افغانستان در نقش ضد دهشت افگنی اند و من در مورد قوت های افغانی چیزی نمی گویم.

اما هرگاه آنها کدام تهدیدی را متوجه قوتهای ایالات متحده، متحدین آن و یا افغان و یا هم مردم بسازند در این صورت خود را آماده حمله احتمالی قوت های ما می کنند. چنانکه در این چند هفته اخیر رئیس جمهور {اوباما} صلاحیت قوت های امریکایی را توسعه داد تا طالبان را هدف قرار دهند. از این سبب این مربوط به طالبان می گردد تا آنها قدم بعدی را بردارند و نشان دهند که آنها آماده اشتراک در مذاکرات سازنده صلح می باشند.

سوال - آیا امیدی وجود دارد که جنگ افغانستان از طریق مذاکره حل و فصل شود؟

جواب بلی. ما امیدواریم. و از مصالحه ملی در افغانستان با قاطعیت پشتیبانی می کنیم. به فکر ما {مذاکره} بهترین راه حل سیاسی خواهد بود و باید افغان ها در راس چنین مصالحه قرار داشته باشند. ما معتقد هستیم که این کار عملی می شود. اما این مربوط به طالبان است زیرا با آنکه طالبان انتخاب درستی نکردند ولی با آنهم فرصت برای یک مصالحه با مفهوم و واقعی وجود دارد.

XS
SM
MD
LG