لینک های دسترسی

Breaking News

یک ملیارد دالر کمک امریکا براى انکشاف منابع بشرى در افغانستان


یک ملیارد دالر کمک امریکا براى انکشاف منابع بشرى در افغانستان
یک ملیارد دالر کمک امریکا براى انکشاف منابع بشرى در افغانستان

سفیر ایالت متحده امریکا در افغانستان اعلام کرد که کشور متبوع اش براى انکشاف منابع بشرى در افغانستان مبلغ یک ملیارد دالر کمک میکند.

کارل آیکنبیرى، سفیر ایالت متحده امریکا در افغانستان، در چهاردهمین اجلاس فوق العاده ء اداره مشترک انسجام و هماهنگى، که برزو پنجشنبه در مقر وزارت مالیه برگزار شده بود، اعلام کرد که کشور متبوع اش براى انکشاف منابع بشرى در افغانستان مبلغ یک ملیارد دالر کمک میکند.

دراین نشست فوق العاده که شماری از سفراى کشور هاى دوست و مامورین ارشد سازمان ملل متحد، نیز اشتراک کرده بودند، داکتر عمر زاخیلوال، وزیر مالیه افغانستان گفت: "اولویت هاى دولت افغانستان محور اصلی گفتگو ها را در کنفرانس کابل تشکیل میدهد."

او هم چنان گفت: "افغانستان براى کنفرانس کابل پنج کلستر یا حلقه را ایجاد کرده است که بر مبنای آن با ترتیب نمودن برنامه هاى ملى افغانستان در سه سال آینده، ارزش مجموعى این برنامه ها را نیز در این کنفرانس، به جامعه جهانی پیشکش خواهد کرد."

داکتر سید حبیب احمدى، رییس دار الانشا کمیتۀ هماهنگى دولت و بورد مشترک انسجام و نظارت در گفتگوى اختصآصى با رادیو آشنا، اظهار داشت که کلستر هاى پنجگانه افغانستان بصورت مجموعى در برگیرنده حدود ٢٧ برنامۀ ملى است که در کنفرانس کابل، در برابر جامعۀ بین المللى پیشکش خواهد شد.

مطابق اظهارات رییس دار الانشآ، کنفرانس کابل با کنفرانس های که در گذشته ها در بارۀ افغانستان تدویر یافته اند تفاوت زیاد دارد.

به این معنا که در کنفرانس بین المللى کابل که قرار است به زودی به راه بافتد. در آن دولت افغانستان، از جامعه بین المللى تقاضاى پول را نخواهد کرد. بل این بار پروژه ها و برنامه های ملى که با روحیه ملى آماده شده اند را در برابر جامعه جهانى قرار خواهد داد. و جامعه جهانى نیز با در نظر داشت ضرورت های اولیه افغانستان کمک هاى خود را تعیین خواهند داد.

به باور اقاى احمدى، برخى برنامه هاى ملى افغانستان در واقع نیازی به تقاضاى پول ندارند؛ و برعکس نیاز جدی به حمایت هاى سیاسى را دارا هستند.

منابع بشرى افغانستان برنامه هایى را به ارزش ٤.٢ ملیارد دالر براى سه سال آینده تهیه نموده است که کمک یک ملیارد دالری ایالت متحده امریکا، اولین مساعدت جامعه جهانى به این بخش محسوب میشود.

سازمان دهنده گان کنفرانس کابل، از علاقه مندی کشورهای هندوستان و ترکیه به خاطر کمک به بخشهای انکشاف بشری افغانستان نیز خبر داده اند.

XS
SM
MD
LG