لینک های دسترسی

Breaking News

کرزی: 'ترور برهان الدین ربانی عملی غیراسلامی و غیر افغانی بود'


کرزی: 'ترور برهان الدین ربانی عملی غیراسلامی و غیر افغانی بود'
کرزی: 'ترور برهان الدین ربانی عملی غیراسلامی و غیر افغانی بود'

حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان، بعد از قتل برهان الدین ربانی، رئیس شورای صلح افغانستان، سفر به ایالات متحده را نیمه تمام گذاشته و فوراً به کشورش برگشت.

آقای کرزی با محکوم نمودن این ترور، از ربانی به حیث یک شهید نام برده گفت "پروفیسور ربانی، توسط یک دهشت افگن شهید شد. قاتلی که به حیث قاصد صلح نزد وی آمده بود. استاد ربانی فوراً از سفر خارج برگشت تا با این پیام آور صلح دیدن نماید تا باشد که صلح را به افغانستان بیاورد."

چندین تن از همکاران آقای ربانی گفته اند که این بم گزار، بخاطر پیامی که از جانب سطح رهبری طالبان با خود داشت از چندین مرحله تفتیش بدون تلاشی عبور نموده بود.

واقف حکیمی، یکی از سخنگویان حزب جمعیت اسلامی گفت کرزی به ربانی توصیه کرده بود تا با نماینده طالبان ملاقات نماید.

و اما حامد علمی، یکی از سخنگویان دفتر حامد کرزی می گوید که رئیس جمهور در این امر دخیل نبود.

رحمت الله واحدیار که شاهد این بم گزاری بود و یکی از کسانی بود که ملاقات بین بم گزار انتحاری و ربانی را تدارک دیده بود میگوید رئیس شورای صلح فورا کشته شد.

او گفت "ما همه در فاصله دو متری در یک بخش ایستاده بودیم. چهار نفر بودیم که انفجار رخ داد و محترم ربانی شهید شد و من نمی دانم که آقای ستانکزی تا چه حدی زخمی شده اند، برای شان دعا می کنیم."

رایان کراکر، سفیر ایالات متحده در افغانستان با محکوم نمودن این حمله از مردم افغانستان خواهان اتحاد شد.

او گفت "ایالات متحده با شدیدترین لحن ترور پروفیسور ربانی، رئیس جمهور سابق افغانستان و رئیس شورای صلح را محکوم میکند. حال زمانی است که تمام افغانهایی که خواهان صلح و یک آینده بهترهستند با هم متحد شوند و یک اتحاد ملی را تشکیل دهند، این هدف نهایی پروفیسور ربانی بود و دلیل قبول سمت ریاست شورای صلح از جانب وی بود."

با کشته شدن برهان الدین ربانی، افغانها نگران اند که مبادا تفرقه های قومی بیشتر شده و کشور را به سوی یک جنگ داخلی دیگر سوق دهد.

XS
SM
MD
LG