لینک های دسترسی

Breaking News

نقش بازیگران کلیدی در جنگ و صلح افغانستان


ایالات متحده امریکا، پاکستان، ایران، هند، روسیه و چین - بازیگران کلیدی در جنگ و صلح افغانستان
ایالات متحده امریکا، پاکستان، ایران، هند، روسیه و چین - بازیگران کلیدی در جنگ و صلح افغانستان

محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان، سه سال قبل هنـگام مراسم تحلیف اش، سیاست خارجی حکومت اش را بر پنج محور تقسیم کرد ـ محورهای که هریک به گونۀ در جنگ و صلح افغانستان دخیل اند.

ایالات متحده امریکا، پاکستان، ایران، هند، روسیه و چین شامل هر محوری که شوند، از بازیگران کلیدی در افغانستان محسوب میشوند.

در شانزده سالی که امریکا طولانی ترین نبرد تاریخ اش را در افغانستان می گذراند، بیش از ۸۴۱ میلیارد دالر را در نبرد و بازسازی افغانستان هزینه کرده، نزدیک به ۲۵۰۰ نظامی اش کشتـه شده و بیش از دوازده هـزار نظامی دیگر اش زخم برداشته اند.

اما بـا آن هم جنـگ افغانستان نه تنها که پایان نیافته، بلکه ابعاد آن گسترده تر نیز شده و در حال حاضر نظامیان افغان در چندین جبهه با بیش از بیست گروه درگیر جنگ هستند و هیـچ دورنمای روشنی از پایان این درگیری ها وجود ندارد.

شماری از تحلیلگران به این باورند که با راه اندازی یک حرکت فعال سیاسی، به کشورهای منطقه اطمینان داده شود که تامین صلح در افغانستان به سود همه کشورهاست و به کشورهای همسایه این اطمینان داده شود که افغانستان هیچگاه "تخت خیز" علیۀ آنان نیست.

اما ریاست جمهوری افغانستان می گوید که به استثنای پاکستان، بـا بسیاری از کشورها روابط "تعریف شده" دارد و در پی گسترش روابط "دولت محور" با سایر ملل جهان است.

وزارت داخله افغانستان نیز تلویحن خطاب به پاکستان می گوید، اگر همسایه ها از طالبان و سایر گروه های تروریستی حمایت نکنند، این گروه ها نمی توانند که در برابر نظامیان افغان، تاب بیاورند.

به گفتۀ وزارت داخله افغانستان، در پنج ماه نخست امسال تلفات هراس افگنان نسبت به زمان مشابه پار سال، تا هفت درصد افزایش یافته است.

اما، جدا از شش کشوری که بازیگران کلیدی افغانستان محسوب میشوند، ده ها کشور دیگر نیز منافع و تضادهایی شان را در این کشور جستجو دارند.

حکومت کابل امیدوار است که با ایجاد منافع مشترک میان بازیگران کلیدی در افغانستان، این کشور را از نقطه تقابل به نقطه همکاری و اتصال مبدل سازد، هرچند تا رسیدن به این هدف، ممکن قربانی های بیشتر پرداخته شود.

نقش بازیگران کلیدی در جنگ و صلح افغانستان
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:17 0:00

XS
SM
MD
LG