لینک های دسترسی

Breaking News

نگاهی به کار کردهای قذافی در لیبیا


نگاهی به کار کردهای قذافی در لیبیا
نگاهی به کار کردهای قذافی در لیبیا

به تاریخ اول سپتمبر سال ١٩٦٩ میلادی، معمر القذافی، ٢۷ ساله، کودتای نظامی را علیه شاه لیبیا به راه انداخت.

به تاریخ پنجم اپریل سال ١٩٨٦ میلادی در نتیجه یک حمله بم در جرمن کلب، دو تن از نظامیان امریکایی کشته شدند. به تعقیب آن ایالات متحده بمباردمان هوایی را انجام داد، زیرا حکومت قذافی متهم به دست داشتن در این بم گذاری گردیده بود.

به تاریخ بیست و یکم دسمبر سال ١٩٨٨ یک طیاره خط هوایی "پن ام" بر فراز لاکربی در سکاتلند منفجر گردید که منجر به کشته شدن ٢۷۰ نفر گردید.

پس از آن که روشن شد منابعی در لیبیا در این قضیه دست دارند، سازمان ملل متحد در سال ١٩٩٢ تعزیراتی را بر لیبیا وضع کرد.

اما قذافی نیز واکنش نشان داد و به تاریخ پنجم اپریل سال ١٩٩٩ دو تن از مقامات لیبیا را به هدف محاکمه به سکاتلند تسلیم داد تا در ارتباط به قضیه بم گذاری محاکمه شوند و ایالات متحده و سازمان ملل متحد تعزیرات را علیه لیبیا به تعلیق در آوردند.

در سال ٢۰۰٣ میلادی قذافی دست داشتن حکومتش را در قضیه بم گذاری پذیرفت و تعهد کرد که دو میلیون دالر را به عنوان غرامت به خانواده های قربانیان رویداد انفجار طیاره می پردازد.

در ماه فبروری سال ٢۰۰١ طرفداران دموکراسی در لیبیا به اعتراض برخاسته و چندین روز در بخش های مختلف آن کشور دست به اعتراض زدند.

به تاریخ ٢٣ اگست سال ٢۰١١ جنگجویان شورای ملی انتقالی لیبیا توانستند اقامتگاه معمرالقذافی در شهر طرابلس را تحت کنترول خود در بیاورند.

و امروز بیستم اکتوبر نیروهای شورای ملی انتقالی لیبیا گفتند که آنان معمرالقذافی را به قتل رسانده اند.

XS
SM
MD
LG