لینک های دسترسی

Breaking News

آسین: جلو چین را باید هرچه زودتر گرفت


آسین: باید در مورد آب های پرجنجال جنوب چین اصولی عملی شود که قبلاً بر آن موافقه شده است
آسین: باید در مورد آب های پرجنجال جنوب چین اصولی عملی شود که قبلاً بر آن موافقه شده است

سران اتحادیۀ کشور های جنوب شرق آسیا یا آسین امروز برای یافتن راه حل که دربرگیرندۀ یک اصل قبول شده روی مسئلۀ جنجال برانگیز آب های جنوب چین و مذاکرات با آن کشور باشد، در کوالالمپور پایتخت مالیزیا گرد هم آمدند.

نشست امروز رهبران جنوب شرق آسیا در کوالالمپور، بخشی از جلسۀ سالانۀ این گروه منطقوی بود. چین، تایوان و شماری از اعضای گروه آسین که شمال فلپین، ویتنام، برونی و مالیزیا می باشند، در حوزۀ دریای جنوب چین، علیه یک دیگر ادعا های ملکیت می کنند.

نجیب عبدالرزاق، صدراعظم مالیزیا در یک کنفرانس خبری به خبرنگاران گفت که در جلسۀ امروز تاکید روی عملی شدن اصولی صورت گرفت که قبلاً کشورهای گروه آسین روی آن موافقه کرده بودند.

صدراعظم مالیزیا همچنان اضافه کرد که اتحادیۀ کشور های جنوب شرق آسیا به تلاش های خود جهت شامل ساختن چین در مذاکرات ادامه خواهد داد. آقای عبدالرزاق بیان داشت که حکومت بیجنگ موقف کشورهای آسین را به خوبی درک می کند و گفت که هر اقدام که باعث بې ثباتی منطقه گردد، برای چین هم سود نه خواهد داشت.

ادعای چین

بر اساس موافقۀ قبلی آسین، اختلافات باید طبق اصول بین المللی و خاصتاً با در نظر داشت مقررات وضع شدۀ سازمان ملل متحد در مورد حقوق ابحار، به طور صلح آمیز حل و فصل گردد و تمامی کشورهای مدعی باید این اصول را مراعات کنند.

بیجنگ از ادعایش بر دریای جنوب چین دفاع می کند و آن را بخشی از قلمرو چین می داند و می گوید که این ساختار برای استفاده از خدمات عامه و حمایت از ماهیگیران چینایی می باشد.

هانگ لی، سخنگوی وزارت خارجۀ چین که در یک کنفرانس خبرې به خبرنگاران صحبت می کرد بیان داشت که آبادی های بیجنگ بر جزایر آب های جنوب چین کاملاً در حدود تمامیت ارضی کشورش است. سخنگوی وزارت خارجۀ چین انتقادات توسط شماری از کشور ها را کاملاً بې موجب دانست.

حکومت فلیپین دیروز از سایر اعضای آسین خواست تا هرچه زودتر، جلو ادعا های ارضی چین را بگیرند. به باور فلپین در صورت ناکام ماندن در این کار، چین ادارۀ بلا منازعۀ منطقه را بدست خواهد گرفت.

بیجنگ تقریباً ادعای تمامی آب های جنوب چین را دارد که شامل مسیرهای مزدحم عبور و مرور کشتی ها و ساحات غنی برای ماهیگیری می باشد. گمان می رود که منابع سرشار و دست ناخوردۀ نفت و گاز طبعی نیز در بستر این آب ها وجود داشته باشد.

XS
SM
MD
LG