لینک های دسترسی

Breaking News

یادبود از مارتین لوترکینگ در امریکا


تندیس مارتین لوترکینگ در شهر واشنگتن دی سی
تندیس مارتین لوترکینگ در شهر واشنگتن دی سی

از ترور مارتین لوترکینگ، رهبر جنبش حقوق مدنی ایالات متحده ۵۱ سال گذشت و امریکاییان دوشنبه (۲۱ دسمبر) در حالی از مبارزات آقای کینگ تجلیل می کنند که نگرانی های گسترده از تفوق جویی هایی نژادی بیشتر گردیده است.

دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا با نشر ویدیوی کوتاهی در تویتر نوشته است که دیدار از آبدۀ یادبود از مارتین لوترکینگ برایش افتخار بزرگی بوده است.

سومین دوشنبه جنوری هر سال در ایالات متحدۀ امریکا از مبارزات مبتنی بر اصل عدم خشونت آقای کینگ برای برابری و رفع تبعیض بزرگداشت می‌شود.

شهرت و محبوبیت رهبر جنبش حقوق مدنی ایالات متحده امریکا ، در سال ۱۹۵۵ زمانی به اوج خود رسید که وی تحریم بس‌های عامه را در شهرمونتگمری ایالت الاباما برای سیاهپوستان به موفقیت رهبری کرده و شهرداری را مجبور به پایان دادن تبعیض در جدا ساختن مسافران سیاهپوست از سفید پوست در بس‌های شهری ساخت.

آغازین روزهای مبارزۀ مدنی داکتر کینگ، سال ۱۹۵۶
آغازین روزهای مبارزۀ مدنی داکتر کینگ، سال ۱۹۵۶

سخنرانی مشهور و تاریخی آقای کینگ زیر عنوان "من رویایی دارم" که در اگست ۱۹۶۳در شهر واشنگتن دی سی ایراد شد و برای شنیدن آن بیش از ۲۵۰ هزار امریکایی سیاهپوست و سفیدپوست جمع شده بودند، وی را به شخصیت محوری جنبش حقوق مدنی امریکا مبدل شد.

کینگ در سال ۱۹۶۴ جایزۀ صلح نوبل را دریافت کرد، در همان سال لایحۀ حقوق مدنی توسط لیندن جانسن، رئیس جمهور آن زمان ایالات متحدۀ امریکا، به امضا رسید.

رهبر جنبش مدنی امریکا در اپریل سال۱۹۶۸ زمانیکه هنوز ۳۹ سال داشت در شهر ممفیس ایالت تینیسی جایی که برای کمک به اعتصاب کارگران سیاهپوست رفته بود، ترور شد.

سخنرانی تاریخی داکتر کینگ در شهر واشنگتن دی سی، سال ۱۹۶۳
سخنرانی تاریخی داکتر کینگ در شهر واشنگتن دی سی، سال ۱۹۶۳

چهار روز پس از کشته شدن داکتر کینگ، یک عضو مجلس نمایندگان ایالات متحده پیشنهاد کرد تا یک روز سال به بزرگداشت از وی رخصتی عمومی باشد.

اما اینکار ۱۵ سال طول کشید تا اینکه پس از تقاضاهای مکرر میلیون‌ها شهروند امریکا، کانگرس این کشور در ۱۹۸۳ رخصتی عمومی را به یادبود از وی منظور کرد و رونالد ریگن، رئیس جمهور آن وقت ایالات متحده آن را توشیح کرد.

XS
SM
MD
LG