لینک های دسترسی

Breaking News

کمیسیونی حمله بر شفاخانۀ نظامی کابل را تحقیق می‌کند


ریاست کمیسیون حقیقت‌یاب را معاون استخباراتی وزارت دفاع به دوش دارد
ریاست کمیسیون حقیقت‌یاب را معاون استخباراتی وزارت دفاع به دوش دارد

وزارت دفاع افغانستان می‌گوید حکومت به این وزارت وظیفه سپرده است تا با ایجاد کمیسیونی، چگونگی حملۀ روز چهار شنبه بر شفاخانۀ نظامی سردار محمد داوودخان را روشن سازد.

جنرال دولت وزیری، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان، به صدای امریکا گفت که این کمیسیون به ریاست جنرال هلا‌ل‌الدین هلال، معاون استخباراتی وزیر دفاع این کشور، تشکیل شده است.

آقای وزیر گفت "یک کمیسیون برجسته تعیین شده، مسأله را تحقیق می‌کنند که این افراد چگونه داخل شدن؛ کی به اینها کمک کرده؛ نکرده و تمام جوانب‌اش را باید بسنجد؛ معلوم کند؛ بعد از آن ما، بگویم که آنان چگونه داخل شدند".

حدس و گمان های وجود دارد که افرادی از داخل شفاخانه با مهاجمین همکاری داشته است. اماجنرال وزیری، دست‌ داشتن افراد را از داخل شفاخانه که با مهاجمین همکاری داشته باشند تایید و یا رد نکرد. اما گفت که مهاجم اولی در داخل محوطۀ شفاخانه در دروازۀ جنوبی، خود را منفجر ساخته است.

برخی شاهدان رویداد که در آنجا بستری بوده و درگیری را دیده اند، ادعا کرده اند که اسلحه و مهماتی را که مهاجمین استفاده کرده اند، حدود سه ماه پیش در داخل این شفاخانه جابه‌جا شده بود.

به گفتۀ سخنگوی وزارت دفاع، نتایج تحقیقات دست‌داشتن افراد داخلی را در این رویداد مشخص خواهد کرد و و در صورتی که چنین باشد، این افراد "بدتر" از مهاجمین اند و مجازات خواهند شد.

در همین حال، مجیب‌الرحمان رحیمی، سخنگوی ریاست اجرائیه افغانستان، در نشست خبری به خبرنگاران گفت که اگر مشخص گردد که فرد یا افرادی در قبال حمله روز چهار شنبه غفلت کرده اند، مورد پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.

حمله بر شفاخانۀ نظامی سردار محمد داوود خان، حوالی ساعت ۹:۰۰ صبح چهار شنبه آغاز شد و تا ۳:۳۰ پس از چاشت همان روز ادامه داشت.

وزارت دفاع اعلام کرد که در آن حمله، ۳۱ تن کشته و ۵۳ تن دیگر زخمی شده اند. جنرال دولت وزیری سخنگوی این وزارت به صدای امریکا گفت که در میان قربانیان این رویداد، داکتران، نرس‌ها، کارمندان شفاخانه و بیماران و پایوازان شامل اند.

داعش مسؤولیت آن حمله را پذیرفت.

وزارت خارجۀ ایالات متحده، هند حمله روز چهار شنبه بر شفاخانه نظامی کابل را با الفاظ شدید محکوم کردند.

XS
SM
MD
LG