لینک های دسترسی

Breaking News

اردوی عراق: موصل تا چند ساعت بعد از وجود داعش پاکسازی خواهد شد


تلویزیون دولتی عراق روز یکشنبه گزارش داد که نیروهای امنیتی آن کشور در مدت چند ساعت دیگر، ادارۀ کامل موصل را در حالی به دست خواهند گرفت که تندروان گروه دولت اسلامی یا داعش اکنون ساحاتی اندکی را در دست دارند.

مقامات نظامی عراقی گفته اند که خط دفاعی تندروان داعش از بین رفته و پیروزی در چند قدمی آنان قرار دارد.

تلویزیون دولتی عراق از حسین علوی، یک سخنگوی اردوی آن کشور، نقل کرد که گفته است شورشیان برای حفظ ساحات تحت ادارۀ شان از نشانزنان، بم های دستی و بمگذاران انتحاری استفاده میکنند تا نیروهای عراقی را دور نگهدارند و جنگ اکنون کوچه به کوچه جریان دارد.

حیدر العبادی، صدر اعظم عراق، پایان خلافت گروه دولت اسلامی را یک هفتۀ پیش اعلام کرد، اما گفت که داعش هنوز هم ساحاتی چند را در کنترول دارد.

خبرگزاریرویترز گزارش داده است که حملات هوایی و توپخانه ای مواضع تندروان داعش را هدف قرار داده است.

عملیات بازپس گیری موصل و درگیری های شدید در این شهر باعث تلفات نظامی و غیر نظامیو هزاران نفر را آواره ساخته است. بر اساس معلومات سازمان های خیریه، در حدود ۹۰۰ هزار نفر که نصف نفوس موصل را تشکیل میدهد، مجبور به ترک آن شهر شده اند.

جنگ در موصل موجب از بین رفتن زیر بنا های این شهر شده است
جنگ در موصل موجب از بین رفتن زیر بنا های این شهر شده است

بر اساس معلومات ملل متحد، ترمیم زیر بنای شهر موصل در حدود یک میلیارد دالر هزینه خواهد برداشت.

دگر جنرال ستیفن تاونسینت، قوماندان نیروهای مشترک ضربتی در عراق گفت که حمایت از نیروهای عراق در این عملیات برجسته و محسوس است.

آقای تاونسیت گفت که "در جریان دو سال گذشته، بیش از ۶۰ کشور با هم برای شکست داعش متحد شدند. ما دها هزار عملیات و حملات دقیق را به هدف حمایت از نیروهای عراقی راه اندازی کردیم. ما بیش از ۵۴ هزار نیروی عراقی را تجهیز کردیم و از نیروهای عراقی در آزادی کشور شان حمایت کردیم."

تلویزیون دولتی عراق در حالی گزارش تصرف کامل شهر موصل را در چند ساعت دیگر اعلام کرد که گروه دولت اسلامی برای دفاع از خلافت خود خوانده اش در شهر رقه، سوریه، با ائتلاف به رهبری کردی ها به پشتیبانی ایالات متحد، درگیر است.

باشندگان موصل میگویند که از مظالم تندروان گروه داعش به ستوه آمده اند و در انتظار روزی استند که دیگر این گروه آنان را تهدید نکند.

یک باشندۀ موصل در مورد مظالم تندروان داعش گفت "وقتی آنان دست برادرم قطع کردند، میخواستم بمیرم. آن سانحه را تا دم مرگ فراموش نخواهم کرد. امیدوارم که داعش شکست بخورد، زیرا آنان مردم را آسیب رسانیده اند و عراق را ویران کرده اند."

XS
SM
MD
LG