لینک های دسترسی

Breaking News

بیش از ۴۰۰ مکتب دهاتی در سال ۲۰۱۷ در ننگرهار ساخته شد


عکس آرشیف
عکس آرشیف

ریاست معارف ننگرهار در جریان سال ۲۰۱۷ میلادی، بیش از ۴۰۰ مکتب دهاتی را برای هزاران شاگرد در این ولایت تأسیس کرده و ده‌ها پروژه ساختمانی را به بهره برداری سپرده است. این در حالی است که مقامات تأیید می‌کنند، صدها مکتب در ننگرهار هنوز هم تعمیر ندارند.

سید عیسی سادات، سرپرست ریاست معارف ولایت ننگرهار می‌گوید که در ولسوالی‌های مختلف این ولایت بیش از ۴۰۰ مکتب هنوز هم بدون تعمیر است و به همین تعداد مکاتب دیگر محوطه ندارند.

آقای سادات، هنگام ارائه گزارش سالانۀ این اداره گفت، در جریان سال ۲۰۱۷ میلادی، حدود چهل پروژه ترمیم ساختمان‌های مکاتب تکمیل و چندین پروژه دیگر را در بخش معارف آغاز کرده اند.

سرپرست ریاست معارف ننگرهار، افزود، طی سال گذشته میلادی صدها مکتب دهاتی را برای هزاران تن در این ولایت جدیداً تأسیس کرده اند.

آمار گزارش ریاست معارف ننگرهار نشان می‌دهد که در جریان سال ۲۰۱۷ میلادی، ۱۰۰۰ عودت‌کنندۀ که اسناد تعلیمی نداشتند، زمینۀ تعلیم برای شان در این ولایت فراهم شده است.

آقای سادات گفت "ما در ولایت ننگرهار تقریباً ۳۸ باب مکاتب را ترمیم کردیم امسال و ۱۲ پروژه دیگر را آغاز نمودیم، ۴۰۵ باب مکتب ما فعلاً تعمیر ندارد، همچنان ۴۰۵ باب مکتب ما محوطه ندارد، در همه ننگرهار ۱۲مکتب به روی شاگردان بسته است، امسال ۴۶۴ مکاتب دهاتی را به کمک مؤسسات جور کردیم."

سرپرست ریاست معارف ننگرهار با آنکه گفت، در تمام مکاتب ننگرهار نصاب دولت افغانستان تدریس می‌گردد؛ اما تأیید کرد که طالبان مسلح در برخی مناطق بر تدریس بیشتر مضامین دینی تاکید می‌کنند.

آمار این ریاست نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۷ میلادی، ۸۳۰۰۰ شاگرد دختر و پسر به تازگی در مکاتب این ولایت شامل شده اند و هشت صد هزار جلد کتاب درسی از مرکز به این ولایت فرستاده شده است. اما با وجود این دستاوردها، شاگردان مکاتب با مشکلات مختلفی دست و پنجه نرم می‌کنند.

نبود معلمین مسلکی، صنوف درسی معیاری، کتب درسی و در برخی مناطق نبود آب آشامیدنی صحی از مشکلات شاگردان مکاتب ولایت ننگرهار است.

سمیر احمد دانش آموز صنف ۱۲ است. او گفت " امتحانات چهار و نیم ‌ماهه است. کتاب شش مضمون خود را ندارم. در مکتب پیدا نمی‌شود. در مدیریت نیست و ریاست هم می‌گوید که برایتان پیدا می‌کنیم ولی معلوم نیست که چه وقت پیدا می کنند؟"

سرپرست معارف ننگرهار وجود برخی مشکلات را تأیید کرد و گفت که در این ولایت به ۴۷۰۰ معلم جدید نیاز دارند ولی هنوز امکانات جذب آنان را از مرکز به دست نیاورده اند.

در کنار ۹۰۳ مکتب دولتی در ننگرهار، ۱۳۳ مکتب خصوصی نیز فعالیت دارد که به شمول بیش از ۲۰۰ هزار دختر، بیش از ۸۰۰ هزار شاگرد در این مکاتب مصروف آموزش اند.

XS
SM
MD
LG