لینک های دسترسی

Breaking News

ناتو: سرحد ترکیه با سوریه باید تقویت گردد


در نشست ناتو ضمن بحث روی موضوع تقویت بخشیدن سرحد ترکیه با سوریه، از کشور مونتنگرو خواسته شد تا شامل این سازمان شود
در نشست ناتو ضمن بحث روی موضوع تقویت بخشیدن سرحد ترکیه با سوریه، از کشور مونتنگرو خواسته شد تا شامل این سازمان شود

یک هفته پس از اقدام ترکیه در سقوط دادن یک طیارۀ جنگی روسیه در مرز سوریه، وزرای خارجۀ کشور های عضو ناتو بر این بحث کردند که با چه شیوه ای، امنیت در امتداد سرحد ترکیه را تقویت بخشند.

وزرای خارجۀ کشور های عضو ناتو امروز بیان داشتند که تدابیر اضافی در این راستا، میتواند در برگیرندۀ افزایش کشتی ها در دریای مدیترانه، تعبیه طیاره های بیشتر در پایگاه هوایی انجرلیک ترکیه، و نصب یک سیستم نیرومند دفاع راکت باشد.

ینس ستولتنبرگ سرمنشی ناتو گفت اعضای این سازمان باید در چند هفتۀ آینده، راجع به ترکیه، روی تدابیر مشخص تصمیم اتخاذ کنند.

به گفتۀ آقای ستولتنبرگ اتخاذ تدابیر اضافی در امتداد سرحد میان ترکیه و سوریه چیزیست که مجزا از واقعۀ سقوط دادن طیارۀ جنگی روسیه بوده و از دیر زمان روی آن کار جریان داشت.

مقامات ترکیه می گویند که نیروهای هوایی روسیه قبل از واقعۀ ٢۴ نوامبر نیز از قلمرو هوایی ترکیه سرکشی کرده اند.

ایالات متحده می افزاید که برای این ادعای ترکیه شواهد کافی در دست دارد، اما روسیه این ادعای ترکیه را رد می کند.

بارک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده دیروز گفت، با وجود آن که ترکیه حق دفاع از تمامیت ارضی و حاکمیت خود را دارد، اما از ترکیه و روسیه خواست تا تنش ها روی این مسئله را کاهش داده و به خاطر داشته باشند که هردوی این کشورها با یک دشمن مشترک که عبارت از گروۀ دولت اسلامی یا داعش می باشد، روبرو اند.

تشدید مبارزه با داعش

جان کری وزیر خارجۀ ایالات متحده در نشست امروز ناتو از تمامی وزرای خارجۀ آن سازمان خواست تا مبارزه خود را در برابر گروۀ دولت اسلامی یا داعش در عراق و سوریه و متلاشی ساختن شبکه های بین المللی ان، افزایش دهند.

وزیر خارجۀ ایالات متحده با وجود آن که از تعهدات خاص و جدید در این مورد یاد آوری نکرد، اما بیان داشت که شماری از کشورها در تلاش سهم گیری بیشتر در مبارزه با گروۀ داعش می باشند.

پیشنهاد الحاق

در دومین روز نشست ناتو، وزرای خارجۀ آن سازمان از کشور مونتنگرو رسماً خواستار الحاق آن با این سازمان گردیدند، اما روسیه با این کار مخالف می باشد.

فرنک والترشتاین مایر وزیر خارجۀ آلمان بیان داشت که این کار از یک سو یک پیام خوب برای کشورهای غرب بالکان بوده و از جانب دیگر بیانگر ادامۀ پالیسی پذیرش ناتو می باشد.

قرار است طی مراحلی شمولیت رسمی کشور مونتنگرو منحیث ٢٩ مین عضو این سازمان، ماه ها طول بکشد. پس از آلحآق کشورهای البانیا و کروشیا در سال ٢٠٠٩، مونتنگرو نخستین کشوریست که عضویت این سازمان را بدست خواهد آورد.

XS
SM
MD
LG