لینک های دسترسی

Breaking News

ناتو بودجۀ دفاعی خود را امسال به ۲۸۰ میلیارد دالر می‌رساند


هزاران سرباز ناتو هم اکنون در افغانستان مصروف ماموریت آموزشی و مشورتی به قوای افغان اند
هزاران سرباز ناتو هم اکنون در افغانستان مصروف ماموریت آموزشی و مشورتی به قوای افغان اند

سرمنشی ناتو گفته است که اعضای اروپایی این سازمان و کانادا مشترکاً مصارف دفاعی شان را در سال ۲۰۱۷ حدود ۴.۳ درصد افزایش می‌دهند.

هدف این اقدام مشترک، قسماً لبیک گفتن به خواست دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده است، که خواستار سهمگیری بیشتر اعضای ناتو در مصارف این پیمان نظامی می‌باشد.

قرار است ارقام دقیق سهمگیری هر عضو ناتو روز پنجشنبه در نشست وزیران دفاع این سازمان در بروکسل اعلام شود، اما مجموع مصارف ناتو در سال ۲۰۱۷ حدود ۲۸۰ میلیارد دالر خوانده شده است.

افزایش مصارف دفاعی ناتو در سال ۲۰۱۵ حدود ۱.۸ درصد و در سال ۲۰۱۶ کم از کم ۳.۳ درصد بود.

تنها چهار عضو اروپایی ناتو – یونان، بریتانیا، پولند و استونیا – در سال ۲۰۱۶ میلادی حد تعیین شدۀ مصارف دفاعی را که حدود دو در صد عواید شان بود، پوره کرده بودند.

ینس ستولتنبرگ، سرمنشی ناتو، گفت "برای اینکه کشورهای خود را مصوون نگه ‌داشته باشیم، باید مصارف دفاعی خود را افزایش داده و سهم منصفانه در این ناتو داشته باشیم".

همزمان با این ایالات متحده میلیاردها دالر را در اروپا صرف استقرار قوا و فراهم آوری تجهیزات و تسلیحات می‌کند تا از فزون طلبی و گسترش نفوذ روسیه در این قاره جلوگیری کند.

آقای ستولتنبرگ گفت که پول‌های اضافی در نخست صرف راه اندازی تمرینات نظامی و فراهم آوری تجهیزات شده و بخشی از آن هم برای افزایش معاشات و حقوق بازنشستگی سربازان و افسران این پیمان مصرف خواهد شد.

افزون بر موضعگیری سخت و جدی رئیس جمهور ترمپ در برابر ناتو، الحاق جزیرۀ کریمیه به روسیه اعضای ناتو را وادار ساخت تا بار دیگر مصارف دفاعی شان را در افزایش دهند.

در همین حال مجلس نمایندگان کانگرس ایالات متحده روز سه شنبه تقریباً با اکثریت آرا به حمایت امریکا از سازمان ناتو رای تایید دادند.

همچنان، ۴۲۳ عضو مجلس ۴۳۵ عضوی نمایندگان ایالات متحده از تقاضاها برای صرف کم از کم دو درصد عواید ناخالص ملی هر کشور عضو ناتو برای مصارف دفاعی، حمایت کردند.

XS
SM
MD
LG