لینک های دسترسی

Breaking News

آمادگی ناتو به تسهیل مذاکرات صلح در افغانستان


آمادگی ناتو به تسهیل مذاکرات صلح در افغانستان
آمادگی ناتو به تسهیل مذاکرات صلح در افغانستان

اندرس فو رسمُسن، سر منشی ناتو میگوید آن پیمان آماده است تا تلاش های حکومت افغانستان را جهت پیگیری گفتگو های صلح با طالبان کمک کند.

رسمُسن بروز پنج شنبه در بروکسل به خبرنگاران گفت که قوای تحت رهبری ناتو در افغانستان مایل است تا برای تلاش های مذاکره با طالبان "مساعدت عملی" خود را فراهم سازد. او جزئیات بیشتری ارایه نکرد ولی تذکر داد که ائتلاف فشار نظامی را بالای طالبان نگه خواهند داشت.

این بیانات در حالی ابراز میگردد که بروز چهار شنبه یک مقام ناتو گفت، ائتلاف در تامین امینت قوماندان های طالبان حین رفت و آمد آنها به کابل غرض گفتگو ها کمک نموده است، زیرا چنین مسافرت ها بدون موافقت ناتو کار دشواری است.

رابرت گیتس وزیر دفاع و هلری کلنتن وزیر خارجۀ ایالات متحده بروز پنج شنبه در بروکسل گفتند که از مساعی حکومت افغانستان برای مذاکره با طالبان حمایت میکنند اما آنها تصدیق نمودند که این روند "مغلق" بوده و ممکن است کاملاً موفقیت آمیز نباشد.

درکابل یکی از مشاورین ارشد حامد کرزی بروز پنج شنبه ناتو را ترغیب نمود تا از روند صلح حمایت نماید.

همچنان رییس شورای عالی صلح افغانستان میگوید، طالبان آماده هستند تا روی خاتمه بخشیدن به جنگ نه ساله در کشور، وارد مذاکره شوند. برهان الدین ربانی، رییس جمهور سابق افغانستان به خبرنگاران در کابل گفت که گروه طالبان هیچ گاهی بطور کامل باب گفتگو را رد نکرده و در عوض شرایطی را برای صلح پیش نموده اند.

مامورین ایالات متحده از جنگجویان طالبان خواسته است تا سلاح شان را به زمین بگذارند وارتباط شان با القاعده قطع کنند و ازقانون اساسی افغانستان حمایت کنند.

از سوی دیگر، هلری کلنتن، وزیرخارجه ایالات متحده نگرانیش را در مورد کاهش جدی مصارف دفاعی برتانیه بیان داشت که شاید به ائتلاف ناتو صدمه بزند.

وزیر خارجه ایالات متحده روز پنجشنبه به بی بی سی گفت که 28 کشور عضو ناتو باید قادر به تأمین مساعدت های مناسب درحفظ آنچه او آن را موفق ترین ائتلاف در تاریخ جهان نامید، باشند.

حکومت برتانیه قرار است کاهش بزرگی را در مصارف اردوی خویش برای سال آینده اعلام کند. کشورهای عضو دیگر نیز درنظردارند بودجه های دفاعی خویش را به حیث بخشی از اقدامات شدید پیش آمده از اثر رکود اقتصادی جهانی کاهش دهند.

خانم کلنتن در بروکسل با رابرت گیتس، وزیردفاع ایالات متحده در جلسه وزرای خارجه و دفاع کشورهای عضو ناتو در اوایل روز پنجشنبه شرکت کردند.

XS
SM
MD
LG