لینک های دسترسی

Breaking News

خروج کامل عساکر - وسیله اعمال فشار بر کرزی - یا ؟


تحلیلگران سیاسی میگویند که موضوع خروج کامل عساکر فقط برای اعمال فشار بر حامد کرزی برای کسب مصؤونیت قضایی به عساکر امریکایی در افغانستان طرح شده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، مامورین ناتو میگویند در مورد گزینه ای صفر یا عدم نگهداشت عساکر امریکایی در افغانستان بعد از سال ۲۰۱۴ با آنان مشوره نشده است، ازین سبب گزینه صفر از جانب حکومت باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده جدی نبوده است.

بن رودز معاون مشاور امنیت ملی برای ارتباطات ستراتیژیک در جریان سفر حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان به واشنگتن گفته بود که حکومت امریکا گزینه عدم استقرار عساکر را در آن کشور بعد از سال ۲۰۱۴ از نظر دور نکرده است.

تحلیل گران میگویند مامورین امریکایی فقط از این مفکوره بحیث یک حربه و تاکتیک در جریان مذاکرات بین دو کشور استفاده نمودند. اما سوال در این جاست که چرا دو کشوریکه حداقل در یک مورد یعنی مبارزه با دهشت افگنی در یک جهت قرار دارند، به همچو تاکتیک هایی متوسل شوند؟

تاکتیک یا اعمال فشار

لیزا کرتیس تحلیل گروعضو بنیاد "هریتیج" میگوید که هدف از این نظر، اعمال فشار بالای کرزی بود، تا نشان داده شود که ایالات متحده در صورت عدم دریافت معافیت برای عساکر امریکایی از جانب رئیس جمهور کرزی، آماده خروج کامل میباشد. زیرا این یک خط قرمز برای ایالات متحده است.
لیزا کرتیس میگوید که رئیس جمهور کرزی باید درک کند که مسله معافیت عساکر برای امریکا بسیار اهمیت دارد و چنانیکه رئیس جمهور اوباما در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با رئیس جمهور کرزی تاکید نمود ایالات متحده در هیچ کشور جهان بدون اخذ معافیت برای عساکرش حضور ندارد و نخواهد داشت.

این در حالیست که عمر صمد تحلیل گر مسایل سیاسی میگوید گزینه صفر پاسخی به اشارات یکی از مامورین ارشد حکومت افغانستان و از نزدیکان آقای کرزی بود. به گفته آقای صمد، عبدالکریم خرم رئیس دفتر کرزی، دو روز قبل از سفر به واشنگتن به خبرنگاران خارجی گفته بود که ایالات متحده بیشتر به افغانستان نیاز دارد که این گفته ها با عث عکس العمل مامورین قصر سفید گردید.

اما عمر صمد در مورد معافیت برای عساکر امریکایی میگوید جانب افغانی کاملاً این موضوع و اهمیت آنرا درک نموده است و بعضی از حلقات در داخل افغانستان هم از حضور امریکایی ها در افغانستان بعد از سال ۲۰۱۴ حمایت میکنند، زیرا در عدم موجودیت آنان، احتمال خرابی وضع امنیت در آن کشور میرود. رئیس جمهور افغانستان تعهد سپرد که در مورد با مردم افغانستان مشوره خواهد نمود.

سرنوشت زنان افغان بعد از سال ۲۰۱۴

موضوع دیگری که دایم روی آن صحبت میشود، آینده زنان افغان بعد از سال ۲۰۱۴ است، و اینکه حضور و یا عدم حضور عساکر خارجی در افغانستان چی نقشی در این راستا خواهد داشت. لیزا کرتیس میگوید مسله حقوق زنان کاملاً به سیر سیاسی آینده کشور وابسته خواهد بود و اگر عساکر امریکایی بعد از سال ۲۰۱۴ کاملاً از افغانستان خارج گردند، و حضور نداشته باشند، طالبان قادر خواهند شد تا کنترول مناطق بیشتری را در دست گیرند، به گفته خانم کرتیس با تسلط طالبان و رفتاری که آنان در سابق با زنان داشتند، نه تنها تمام دست آورد های زنان افغان از بین خواهد رفت، بلکه حقوق تمام افغانها بازهم پامال خواهد شد.

لیزا کرتیس میگوید که هلری کلنتن، وزیر خارجه امریکا همواره از داعیه زنان افغان حمایت و دفاع مینمود اما با رفتن او و احتمال اینکه جان کری وزیر خارجه ایالات متحده شود، این حمایت نیزتا حدی کمرنگ خواهد گردید.
  • 16x9 Image

    ژیلا سمیعی - واشنگتن

    گوینده، مجری و تهیه کننده پیشین در رادیو کابل که بیشتر از ده سال است در بخش دری رادیو آشنا صدای امریکا، ایفای وظیفه می کند.

XS
SM
MD
LG