لینک های دسترسی

Breaking News

نیویارک تایمز: "افغانستان آزمونگاه جنگ منطقه"


نیویارک تایمز: "افغانستان آزمونگاه جنگ منطقه"
نیویارک تایمز: "افغانستان آزمونگاه جنگ منطقه"

"با در نظر داشت موقعیت جغرافیایی افغانستان، همسایه های بر سر قدرت اینکشور همیشه دیدگاه و چشم انداز مربوط به خود را از افغانستان داشته اند."

با در نظرداشت موقعیت جغرافیایی افغانستان ، همسایه های بر سر قدرت اینکشور همیشه دیدگاه و چشم انداز مربوط به خود را از افغانستان داشته اند.

روزنامه نیویارک تایمز یک مطلب تحلیلی نوشته است که "افغانستان آزمونگاه جنگ منطقه".

درافغانستان آیا جنگ دربرابر افراط گرایی و دهشت افگنی است؟ نه ! افغانستان آزمونگاه جنگ دو قدرت منطقه یی یعنی پاکستان و هندوستان گردیده است ، و در میان ناتو به حیث شرکت کنندۀ که در حاشیه قرار گرفته است.

نویسنده با ابراز این گفته ها، نوشته است که آیا یک معامله بزرگ میتواند راه حلی برای این همه مشکلات موجود میان این دو رقیب باشد.

هر چند اینکه جنگ افغانستان جز از کشمکشهای ایجاد شده میان کشورهای رقیب هند و پاکستان گپ نو نیست،اما حالا این رقابت ها روز افزون گردیده اند.

نویسنده در این مطلب با بیان سوال که "این جنگ جنگ کی است"؟

چنین جواب میدهد.

در داخل جنگ گویا جنگ و کشمکش نژادی و فرقه یی است. نویسنده مینویسد که اما از بیرون جنگ افغانستان همانند جنگ کشمیر ، که در واقع میدان رقابت هند و پاکستان است و در آن ناتو به سزایی ندارد مبدل گشته است.

نویسنده در مطلب چاپ شده نیویارک تایمز مینگارد که هند با سهم گرفتن دربازسازی افغانستان و با کمک حدود 662 ملیون دالر ، توانسته است که تا چهار قنسولگری کشورش را در بخشهای مختلف افغانستان گشایش دهد.

در این مطلب هم چنان آمده است ، پاکستان که خواب داشتن افغانستان را به حیث یک تمرکزگاه سیاسی در منطقه همیشه در سر دارد، به هیچ گونه تحمل این پیشرفت سیاسی کشور رقیبش هند ، را در منطقه ندارد. و این امر با عث گردیده که سازمان استخباراتی پاکستان یا آی اس آی، حتی با تقبل خطر در میانه خودش ، و حتی با مختل ساختن روابطش با یگانه همتایش یعنی ایالات متحده امریکا ، طالبان را روی آب نگاه کرده است و هم چنان رهبری آنان را به خاطر تداوم بازی سیاسی اش در منطقه در شهر کویته آزاد گذاشته و از آنان نظارت میکند.

در نهایت نویسنده این مطلب چنین تحلیل میکند ، معامله بزرگ در یک حال قابل پذیرش میان این دو کشور بوده میتواند و آن هم اینکه ، یا هندوستان حضور سیاسی خود را در افغانستان کمرنگتر سازد تا باشد که زمینه پهناور شدن سیاست پاکستان در آنجا فراهم شود ،و در مقابل پاکستان باید از حمایت و کمک جهاد که در کشمیر ، هند را پراگنده ساخته است دست بکشد.

در همین حال : ای اف پی ، یا آژانس خبر رسانی فرانسه در مطلبی نوشته است که حکومت افغانستان پس از ماه ها دید و بازدید ها از اسلام آباد در نهایت یکبار دیگر خواهان تلاشهای جدی تر عملی تر پاکستان در کار مبارزه با دهشت افگنی شده است.

رنگین دادفر اسپنتا مشاور امنیت ملی ریاست جمهوری افغانستان در یک گفتگو با این آژانس از پاکستان خواسته است تا مانع فعالیت دهشت افگنان و القاعده ، در خاک پاکستان گردد، که باشد در آینده افغانستان از خاک پاکستان از سوی دهشت افگنان هدف قرار نگیرد.

واین در حالی است که آوازه های اینکه حامد کرزی ریس جمهور افغانستان با میانجی گری پاکستان با رهبر شبکه دهشت افگنی حقانی که با القاعده در رابطه است ، از سوی حکومت پاکستان ، حکومت افغانستان ، و طالبان رد شده است.

در این مطلب آمده است که آقای سپنتا ،خواستار تسلیم دهی و نشر نام های رهبران گروه های دهشت افگن که از سوی پاکستان بازداشت شده اند به افغانستان شده است.

و هم چنان گفته است ، افغانستان شواهد زیادی که نشاندهنده فعالیت طالبان و دیگر گروهای دهشت افگن در پاکستان هستند را در دست دارند .

این مطلب هم چنان از زبان آقای سپنتا بیانگر ناکامی پاکستان در کار مبارزه و محو گروه های دهشت افگنی چون ، طالبان، شبکه القاعده ، شبکه حقانی و شورای کویته در داخل خاک پاکستان نیز است. /////

و این که سفر سناتوران امریکایی حزب جمهوریخواه ، در افغانستان و جایگزینی قوماندان تازه جنگ در آنجا چشم اندازی دیگری را از حضور نیروهای امریکایی و خروج آنان از افغانستان به میان آورده است.

واشنگتن پست در یک مطلبی پس از آنکه روز گذشته ریس کمیته ملی حزب جمهوریخواه ایالات متحده امریکا به خاطر گفته های اخیرش در باره جنگ و حضور نیروهای امریکایی در افغانستان انتقاد شد ، منویسد که جایگزینی آقای ستیل ریس کمیته ملی حزب جمهوریخواه کی خواهد بود.

آقای ستیل روز گذشته جنگ افغانستان را جنگ انتخابی بارک اوباما خواند و هم چنان این جنگ را مایوس کننده معرفی کرد و گفت که جنگ در افغانستان به موفقیب نخواهد انجامید.

در این مطلب آمده است که جان مک کین عضو کمیته دفاعی حزب جمهوریخواه ایالات متحده امریکا که با یک گروه از همتاهانش به افغانستان سفر کرده است میگویند، که در جنگ افغانستان تحمل بیشتر ضرورت است و جنگ با در نظرداشت تحمل تلفات زمانگیر است .

دیدگاه ها در باره افغانستان زمانی دیگرگون و غیر قابل توافق پنداشته شده اند که ، افغانستان خود در خود فرو رفته است.

XS
SM
MD
LG