لینک های دسترسی

Breaking News

اترا: ۹۰ در صد افغان‌ها زیر پوشش خدمات مخابراتی قرار دارند


ادارۀ تنظیم خدمات مخابراتی (اترا) اعلام کرد که بیش از ۲۲ میلیون سیم‌کارت در افغانستان فعال است و حدود ۹۰ در صد نفوس این کشور تحت پوشش مخابراتی قرار دارند.

عمر منصور انصاری، سرپرست این اداره روز سه شنبه ۱۰ مارچ (۲۰ حوت) به خبرنگاران گفت که در سکتور مخابراتی افغانستان به صورت مجموعی ۱۸۳ میلیارد افغانی سرمایه‌گذاری شده است.

او افزود: "شمار سایت‌های شرکت‌های مخابراتی به ۷۰۷۳ سایت می‌رسد و در حال حاضر پنج شرکت در سطح کشور خدمات مخابراتی عرضه می‌کنند".

کیفیت پایین خدمات

مقام‌های این اداره تایید کردند که کیفیت مخابراتی به دلایل متعدد پایین است؛ هرچند که در هر پانزده دقیقه کیفیت آن بررسی و محاسبه می‌گردد.

بلال هاشمی، معاون ادارۀ تنظیم خدمات مخابراتی گفت که مراجع دولتی، نیروهای خارجی، افراد و اشخاص به صورت نامحدود از جمر (آلۀ قطع آنتن‌دهی) استفاده می‌کنند که روی کیفیت مخابراتی تاثیرات منفی می‌گذارد.

آقای هاشمی تخریب سایت‌های مخابراتی و قطع فایبر توسط مخالفین نظام، نبود شبکه فایبر نوری دومی شرکت‌های مخابراتی و محدودیت در توزیع فریکونسی‌های اضافی را از دلایل دیگر کیفیت پایین خدمات مخابراتی در افغانستان خواند.

او تاکید کرد که شرکت‌های مخابراتی باید بر اساس شرایط جواز فعالیت، خدمات شان را عرضه کنند؛ در غیر آن جریمه خواهند شد.

هاشمی افزود: "پنج شرکت مخابراتی به خاطر پایین‌بودن کیفیت خدمات مخابراتی ۱.۲ میلیارد افغانی جریمه نقدی شده اند".

بلندبودن قیمت‌ها

ادارۀ تنظیم خدمات مخابراتی می‌گوید که برای پایین آوردن بهای خدمات مخابراتی تلاش کرده است؛ اما برخی دلایلی هستند که سبب بلندرفتن قیمت‌ها می‌شود.

بلال هاشمی، معاون این اداره گفت که قیمت‌ها در نتیجۀ رقابت‌ میان شرکت‌ها نسبت به گذشته کاهش یافته است؛ اما در مقایسه با کشورهای همسایه افغانستان هنوز هم نرخ خدمات مخابراتی بلند است.

او افزود: "بلندبودن قیمت مصارف عملیاتی، ما شاید انجنیرانی داشته باشیم که از کشورهای خارجی به افغانستان می‌آیند و معاوضه بسیار بالا را از شرکت‌های مخابراتی تقاضا می‌کنند، برعلاوۀ این شرکت‌ها برق شهری در اکثر نقاط وجود ندارد، برق جنراتور باید استفاده بکنند".

به گفتۀ وی، مصارف بالای امنیتی، محاط بودن افغانستان به خشکه و عدم اتصال شبکه‌های فایبر نوری به فایبر نوری سب‌استیشن در ابحار؛ مصارف ترانزیت، قطع فایبر به دلیل مشکلات امنیتی، بلندبودن محصول گمرکی، کرایه زمین، پرداخت هزینه های هنگفت جهت حفظ ونگهداشت پایه‌ها از دلایل دیگری اند که روی قیمت‌ خدمات مخابراتی و انترنتی تاثیر گذاشته است.

بلندبودن قیمت‌ها و پایین‌بودن کیفیت خدمات مخابراتی و انترنتی از مواردی اند که پیش از این بارها سبب اعتراض کاربران شده است.

حدود یک سال قبل، کمپاینی زیرنام "اترا کجاست" از طریق شبکه‌های اجتماعی در افغانستان راه اندازی شد و کاربران شبکه‌های اجتماعی خواستند که با این شیوه ادارۀ تنظیم خدمات مخابراتی را متوجه مسوولیت‌اش سازند.

XS
SM
MD
LG