لینک های دسترسی

Breaking News

با اعدام جانگ زنگهای خطر سئول به صدا درآمد


رسانه های کوریای شمالی خبر اعدام جانگ سونگ تیهک، شوهر عمه رهبر کشور را اعلام کرده است. آقای سونگ تیهک به خاطر براندازی حکومت اعدام شده است.

این اعلامیه چند روز بعد از آن نشر شده است که وی به خاطر خیانت و فساد از قدرت خلع شد. کوریای شمالی می گوید اکنون نشانه های بیشتر بی ثباتی را به دقت در این کشور مجهز به سلاح هسته ای تحت نظر دارد.

خبرگزاری رسمی کوریای شمالی صبح امروز گزارش داد که محکمه نظامی کشور، به طور فوری، جانگ سونگ تیهک را محاکمه و اعدام کرد.

این خبرگزاری حاکی است که آقای جانگ، که شوهر عمه کیم جونگ اون رهبر کشور و فرد نیرومند نظامی شماره دو کوریای شمالی بود، به خاطر سوء قصد به سرنگونگی حکومت، حزب و رهبری مقصر شناخته شد.

اعمال 'ضد انقلابی'

این خبر با این عنوان به نشر رسید که "جانگ سونگ تیهک خیانتکار اعدام شد". رسانه دولتی کوریای شمالی گزارش داده است که او مرتکب اعمال ضد انقلابی" شده است. خبرگزاری کوریای شمالی وی را "انسان پست" و "بدتر از سگ دانست."

روزنامه رسمی نودونگ شینمون کوریای شمالی تصاویر جانگ را نشان داد که مقابل محکمه نظامی ایستاده و در اطاعت از محافظین اطرافش تعظیم می کند.

ایی یون کیاول رئیس بخش خدمات اطلاعات استراتژیک کوریای شمالی، یک نهاد خصوصی پژوهشی است. او می گوید این اعدام سریع نشان داد که کیم جونگ اون رهبر کشور کنترول خویش بر قدرت را تثبیت نساخته است.

کیاول می گوید هرگز چنین قضیه ای وجود نداشته است که کسی بعد از محاکمه نظامی خاص توسط اداره امنیت حکومت کوریای شمالی اعدام شود.

اعدام، امری عجیب

این پژوهشگر می گوید که معمولا مجرمین به کمپ های سیاسی فرستاده می شوند و مجازات شاقه را تا زمان مرگ شان متحمل می شوند.

کیال می گوید اعدام جانگ سانگ تیهک نشان داد که نیروهای زیادی از قدرت پنهان جانگ در داخل کوریای شمالی حمایت می کند.

جانگ سونگ تیهک و همسرش کیم کیونگ هوای با کیم جونگ اون که بعد از مرگ پدرش، رهبر نسل سوم شد، مثل هیولا رفتار می کرد.

خبرگزاری کوریای شمالی ادعا کرده است که آقای جانگ برای سالها برای تصاحب قدرت از خانواده کیم توطئه کرده بود و کارش را به طور جدی بعد از مرگ کیم جوگ ایل آغاز کرد.

جانگ یکشنبه به طور علنی از قدرت خلع شد و تمامی عناوین اش از وی گرفته شد. او با فهرستی از رشوه ستانی، اتهامات به شمول فرقه بازی، بی اعتنایی به فرامین، وفروش منابع ملی به نرخ ارزان مواجه شد.

تحلیلگران سیاسی می گویند که رهبر 30 ساله کوریای شمالی آقای جانگ را دوبرابر سنش به حیث رقیبی می نگریسته است که قصد به دست گرفتن کنترول کامل کشور را داشته است.

اندری لانکوف، استاد تاریخ کوریا در پوهنتون کوکمین است. او میگوید تبلیغات اعدام احتمالا به قصد ترساندن مقام ها برای اطاعت از وی است اما این امر ممکن آنان را به قیام تشویق کند.

سقوط قابل توجه جانگ زنگ های خطر را در سئول به صدا درآورده است اینکه تغییر سیاسی در کوریای شمالی به طور اغلب با کلمات یا اقدام خشونتبار همراه می شود.

اردوی کوریای شمالی این ماه تمرینات نظامی زمستانی خود را انجام می دهد.

گزارش: دانیل شریف، خبرنگار صدای امریکا در سئول
ترجمه: محمد احمدی
XS
SM
MD
LG