لینک های دسترسی

Breaking News

اوباما سخنرانی تودیعی خود را ایراد می‌کند


سخنرانی تودیعی رئیس جمهور اوباما تاریخی خوانده شده است
سخنرانی تودیعی رئیس جمهور اوباما تاریخی خوانده شده است

باراک اوباما رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا امروز در سخنرانی تودیعی خود به صفت رئیس جمهور از امریکاییان خواهد خواست تا بدون در نظر داشت اینکه رئیس جمهور شان کی است، امید خود را به آینده از دست ندهند.

آقای اوباما این سخنرانی را در شهر شیکاگو ایراد خواهد کرد، جاییکه وی در سال ۲۰۰۸ به صفت نخستین رئیس جمهور سیاهپوست امریکایی اعلام پیروزی کرد.

رئیس جمهور اوباما در یک ویدیویی که از سوی قصر سفید نشر شد گفته است که هشت سال ریاست جمهوری خود را با دو درس پایان می بخشد: یکی اینکه امریکاییان اساساً خوب اند و دوم اینکه تغییر رونما شده می‌تواند.

آقای اوباما در این ویدیو گفته است "نظام پاسخگویی امریکاییانی خواهد بود که گردهم جمع شده و برای سوق دادن کشورشان به سمت درست، تلاش می‌کنند."

این گفتۀ رئیس جمهور اوباما در ماه نوامبر ثابت شد، زمانیکه امریکاییان به سیاست‌های آقای اوبامه نه گفتند و دونالد ترمپ را به صفت رئیس جمهور شان برگزیدند.

دموکرات‌ها به شمول آقای اوباما بار بار از پیامد ریاست جمهوری آقای ترمپ هشدار داده بودند. اینک، آقای اوباما بار دیگر در سخنرانی شام سه شنبه واضح خواهد ساخت که چگونه دیدگاه او برای امریکا حتا در زمان حکومت ترمپ، نایل شدنی خواهد ماند.

قصر سفید گفته است که این سخنرانی آقای اوباما متفاوت خواهد بود، به این معنا که تنها بازگویی از تاریخ هشت سال ریاست جمهوری وی نبوده بلکه فراتر از سیاست، ندای همه مردم امریکا خواهد بود، به شمول کسانیکه به ترمپ رای داده اند.

کودی کینان، نویسندۀ متن بیانیه های رئیس جمهور اوباما، ماه گذشته نخستین پیش نویس این بیانیه را تهیه کرده بود و تا کنون چهار بار این بیانیه تسوید شده است.

رئیس جمهور اوباما روز شنبه در سخنرانی هفته وار خود تصدیق کرد که هرج و مرج موجود در واشنگتن، سبب می شود تا تمرکز از نقشی که شهروندان امریکایی در دموکراسی بازی می‌کنند، منحرف شود.

آقای اوباما گفت ریاست جمهوری وی در حالی پایان می یابد که برخی کارهایش ناتمام مانده است، اما به گفتۀ وی حکومت اش ایالات متحده را "مکان نیرومندتری برای نسل‌های آینده" ساخته است.

ریاست جمهوری آقای اوباما در حالی پایان می یابد که بر اساس گزارش اسوشیتدپرس، در میان اکثر امریکاییان – ۵۷ درصد- محبوبیت دارد. با اینحال، دیدگاه امریکاییان در مورد میراث ریاست جمهوری آقای اوباما شدیداً منقسم است.

اسوشیتدپرس گزارش داده است که نصف امریکاییان به این باور اند که اوباما کشور را متحد ساخت، دو سوم امریکاییان اوباما را به بجا نیاوردن وعده هایش مقصر می دانند، اما اکثریت امریکاییان به این باور اند که رئیس جمهور اوباما تلاش نهایی خود را به خرج داد، اما نتوانست وعده هایش را پوره کند.

XS
SM
MD
LG