لینک های دسترسی

Breaking News

اوباما: ۱۱ سپتمبر تاریک ترین روز تاریخ امریکا است


پانزده سال پیش، سه شهر امریکا همزمان توسط مهاجمان وابسته به شبکه القاعده مورد حمله قرار گرفت.

در اثر این حملات که برج های مراکز تجارتی جهان را در نیویارک، پنتاگون یا مقر وزرات دفاع امریکا را در واشنگتن و یک مزرعه را در پنسلوانیا هدف قرار داد، حدود سه هزار تن جان باخت.

بارک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده روز شنبه در سخنرانی هفته وار خود، یازدهم سپتمبر سال ۲۰۰۱ را یکی از تاریک ترین روز های تاریخ آن کشور خواند.

آقای اوباما افزود که قربانیان حملات یازدهم سپتمبر از همه نژاد ها و شامل پیروان همه ادیان بودند.

رئیس جمهور امریکا تاکید کرد که هر چند پس از حملات یازدهم سپتمبر اسامه بن لادن، رهبر شبکه القاعده کشته شد و تلفات سنگین بر آن شبکه وارد گردید، اما امریکا هنوز هم با تهدید های دهشت افگنان مواجه است.

او گفت: ​"تهدید های دهشت افگنی تغییر شکل داده است، همان گونه که در رویداد های غم انگیز بوستون، چتنوگا، سن برناردینو و اورلندو شاهد آن بودیم. بناً ما مبارزه مان را علیه دهشت افگنان چون القاعده و داعش در افغانستان، عراق، سوریه و فراتر از آن به طور خستگی ناپذیر ادامه می دهیم. ما آنان (دهشت افگنان) را از بین خواهیم برد و برای حفاظت کشور مان هر چه در توان داریم، انجام خواهیم داد."

در حملات یازدهم سپتمبر ۲۰۰۱ حدود سه هزار نفر کشته شد.
در حملات یازدهم سپتمبر ۲۰۰۱ حدود سه هزار نفر کشته شد.

رئیس جمهور امریکا در حالی از تضعیف شبکه القاعده حرف می زند که ایمن الظواهری، رهبر کنونی شبکه القاعده روز جمعه با نشر یک نوار تصویری از مسلمانان جهان خواست تا به خاطر جنگیدن علیه امریکا به آن شبکه بپیوندند.

در این نوار که به خاطر فرارسیدن پانزدهمین سالروز حملات یازدهم سپتمبر توسط القاعده نشر شد، ظواهری گفته است که این حملات "سبب ایجاد توازن بین جهان اسلام و دشمنان مادیات پرست و صلیبی آن دین" گردید.

رهبر شبکه القاعده همچنین از نابرابری های نژادی در امریکا ذکر کرده است و از سیاهپوستان امریکایی خواسته تا به دین اسلام رو بیاورند.

اما بارک اوباما در سخنرانی خود بر برابری و ارزش های امریکایی در جامعه آن کشور تاکید ورزید و گفت که دهشت افگنان تلاش دارند تا با ایجاد هراس، روش زندگی امریکاییان را تغییر دهند.

اوباما افزود: ​"تنوع ما، استقبال ما از همه استعداد ها، طرز برخورد عادلانه ما با همه انسان ها بدون در نظرداشت نژاد، جنس، قومیت و یا دین آنان – آنچه است که کشور ما را بزرگ ساخته است."

آقای اوباما گفت که اگر امریکاییان صادقانه به این ارزش ها پایبند باقی بمانند، میراث کشته شدگان حملات یازدهم سپتمبر جاویدان خواهد بود و امریکا نیز قوی و آزاد باقی خواهد ماند.

رئیس جمهور امریکا همچنان افزود که نحوه برخورد با دهشت افگنی یک امر مهم است. او گفت که امریکا نباید در برابر دهشت افگنی عکس العملی نشان بدهد که سبب از هم پاشیدن "بافت اجتماعی" آن کشور گردد.

قرار است رئیس جمهور اوباما روز یکشنبه به خاطر یادبود از قربانیان حملات یازدهم سپتمبر، در قصر سفید لحظه سکوت اختیار کند و سپس در مراسم گرامیداشت این قربانیان در پنتاگون سخنرانی نماید.

XS
SM
MD
LG