لینک های دسترسی

Breaking News

سرگرمی های انترنتی هم از دیدبانی استخبارات پنهان نیست


استخبارات ایالات متحده و بریتانیا از بازی های آنلاین کار می گیرند، البته نه به گونۀ سرگرمی بلکه به عنوان روشی برای پی بردن به مکالمات مخفی، مراودات مالی و طرح های دهشت افگنی.

بر اساس اسنادی که ادوراد سنودن، قرارداری پیشین ادارۀ امنیت ملی ایالات متحده آن را افشا کرده و در روزنامه های نیویارک تایمز و گاردین نشر شده، عمال استخباراتی ایالات متحده و بریتانیا اطلاعات و محتوای پیام های تبادله شده میان بازیکنان سرگرمی های آنلاین را گردآوری کرده است.

بر اساس این گزارش ها، کارمندان استخبارات دو کشور یاد شده با کاربرد هویت مستعار، برای کسب معلومات در مورد پلان های احتمالی نا مشروع با سایر بازیکنان سرگرمی های انترنتی به تماس می شدند.

به همین ترتیب در گزارش آمده است که ادارات تنفیذ قانون نیز برای مبارزه با قاچاق انسان و بهره برداری جنسی کودکان از هویت و نام مستعار کار می گیرند.

در سند اشد محرم که به سالهای ۲۰۰۸ بر می گردد، ادارۀ امنیت ملی امریکا گفته است که بازی های آنلاین می تواند به عنوان "شبکۀ ارتباطی" برای پیام های محرم به کار گرفته شود.

روزنامه های گاردین و نیویارک تایمز گزارش می دهند که در یک زمان فعالیت دیدبانی بعضی بازی ها به اندازۀ افزایش یافت که برای جلوگیری از تکرار فعالیت ها یک کمیتۀ کاری ایجاد شد.

اسوسیتد پرس به نقل از اسناد فاش شده گزارش می دهد که ارگان های استخباراتی نگرانی داشتند که در بازی های مشهور انترنتی - که میلیون ها نفر همزمان در آن مشغول بازی و تبادلۀ معلومات اند - دهشت افگنی به سادگی می توانند طرح های شان را تبادله کنند.

شرکت مایکروسافت و لیندین لب - که یکی از بزرگترین عرضه کنندگان خدمات بازی های آنلاین است - از ابراز نظر در این مورد خودداری کرده، فقط در بیانیۀ خبری گفته اند که از فعالیت دیدبانی استخبارات آگاهی ندارند.

در سند ۸۲ صفحه یی ادارۀ ملی امنیت امریکا آمده است که مأمورین نگران استخدام دهشت افگنان و آموزش دهی تازه نفس ها در بازی های آنلاین بوده اند. در این سند از حملات یازدهم سپتمبر و چگونگی فعالیت های دهشت افگنان برای تطبیق آن یادآوری شده است.
XS
SM
MD
LG