لینک های دسترسی

Breaking News

پاکستان و امریکا افشا و نشر اسناد محرم را تقبیح نمودند


پاکستان و امریکا افشا و نشر اسناد محرم را تقبیح نمودند
پاکستان و امریکا افشا و نشر اسناد محرم را تقبیح نمودند

مقامات امریکائی و پاکستانی نشر اسناد افشاُ شده را که گفته می شود اسناد محرمانه در مورد جنگ در افغانستان می باشد تقبیح نموده اند.

صفحهُ انترنتی ویکی لیکس نود و یک هزار سند را به روز یکشنبه به نشر سپرده که می گوید شامل مدارک شش سال اخیر جنگ در افغانستان میباشد. گفته می شود این اسناد مربوط سالهای ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۹ می باشد.

جولیان آسانژ، مؤسس ویکی لیکس به روز دوشنبه گفت باور دارد که مربوط به محکمهُ و قانون است تا تصمیم اتخاذ نماید که آیا جرایم جنگی صورت گرفته است یا نه، ولی وی گفت معتقد است که شواهد جرایم جنگی در میان اسناد موجود است.

جیمز جونز مشاور امنیت ملی قصر سفید نشر این اسناد را حرکت ِ غیر مسؤلانه خوانده گفت آنها نه تنها حیات امریکائیان و شرکای آن را به خطر مواجه ساخته بلکه امنیت ملی را نیز تهدید می نماید.

گفته می شود که اسناد افشاُ شده شامل مدارک عملیات خاص محرمانهُ امریکا علیه آنچه مقامات ایالات متحده اهداف دهشت افگنی و شورش در سطح بالا میخواند، می باشد.

این اسناد همچنان شامل مدارکی است که قرار ادعا، ترس امریکا را در مورد دست داشتن و کمک پاکستان در شورش افغانستان نشان می دهد.

جونز می گوید ویکی لیکس هیچ نوع تلاشی را در مورد تماس با حکومت امریکا به خرچ نداده است. حکومت امریکا از طریق رسانه های خبری مثل نیویارک تایمز، گاردین لندن، و شپیگل جرمنی در این مورد آگاهی حاصل نمود.

حسین حقانی سفیر پاکستان در امریکا تاکید نمود که کشورش در مبارزه با دهشت افگنی کاملاً متعهد است. وی گفت اسناد افشاُ شده انعکاس دهندهُ حقایق فعلی میدان جنگ نیست.

یک سخنگوی رئیس جمهور کرزی به روز دوشنبه گفت حکومت افغانستان از افشاُ این اسناد متعجب گردید، ولی تاکید نمود که اکثریت این اسناد چیز تازه نیست. وحید عمر به خبرنگاران در افغانستان گفت افغانستان مکرراً به شرکای بین المللی خود در مورد پناه گاه های مصؤن طالبان در امتداد سرحد پاکستان با افغانستان گفته است.

XS
SM
MD
LG