لینک های دسترسی

Breaking News

ریاست اجرائیه: دادن تابعیت پاکستانی به افغان‌ها 'کار فوق العاده' نیست


ریاست اجرائیه افغانستان تصمیم اخیر صدر اعظم پاکستان درباره صدور تابعیت به پناهجویان افغان را فرصت مناسب به پناهجویان میداند، اما گفته است که یک تصمیم "خاص و فوق العاده" نیست.

عمران خان، صدر اعظم پاکستان، اخیراً با اشاره به تعامل کشورهای اروپایی و امریکا با مهاجرین گفته است که به آن افغان ‌های که فرزندان شان در پاکستان زاده و بزرگ شده اند، تابعیت پاکستان را میدهد.

میثم احسانی، معاون سخنگوی ریاست اجرائیه افغانستان، گفته است که این تصمیم عمران خان "کاری خیلی خاص و فوق العاده نیست".

به گفتۀ میثم احسانی، هرکشور برای مهاجرین اصول، قواعد و مقررات دارد و هر "مهاجریکه" معیارهای کشور میزبان را تکمیل کند "طبیعیست که زمینۀ حضور طولانی مدتش را فراهم میکند."

اما وزارت امور مهاجرین و عودت کنندگان از تصمیم صدراعظم پاکستان استقبال کرده و گفته است هر تصمیم و "اظهاریکه در بهبود وضعیت مهاجرین در کشور میزبان یک تاثیر مثبت داشته باشد و بتواند دولت افغانستان را کمک کند" از آن استقبال میکند.

رضا باهر، معاون سخنگوی وزارت امور مهاجرین و عودت کنندگان افغانستان، گفته است که "تصمیم صدراعظم پاکستان مطابق کنوانسیون ١٩٥١ در عرصۀ مهاجرین، میباشد."

عمران خان گفته است که به صفت صدر اعظم پاکستان، دادن تابعیت به مهاجرین یکی از اولویت های کاری وی خواهد بود.

پس از پیروزی در انتخابات ماه گذشته در پاکستان، عمران خان در نخستین سخنرانی اش گفت که خواستار آزادی رفت و آمد در مرزهای افغانستان و پاکستان است تا به گفتۀ وی مردم دو کشور بتوانند مانند کشورهای اروپایی آزادانه به دو سوی مرز رفت و آمد کنند.

کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان گزارش داده است که هم اکنون حدود ۱.۴ میلیون مهاجر افغان دارای مدارک اقامت و کم و بیش ۴۰۰ هزار مهاجر دیگر بدون مدارک اقامت در پاکستان زندگی میکنند.

بر بنیاد آمار ملل متحد از سال ۲۰۰۲ تا حال حدود ۴.۳۶ میلیون مهاجر افغان داوطلبانه از پاکستان به کشور شان برگشت کرده اند.

کابل: تصمیم عمران در مورد اعطای تابعیت به افغانها "کار خاص" نیست
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:28 0:00

XS
SM
MD
LG