لینک های دسترسی

Breaking News

غنی به صدراعظم جدید پاکستان مبارکباد گفت


محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان و شاهد خاقان عباسی، صدراعظم جدید پاکستان
محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان و شاهد خاقان عباسی، صدراعظم جدید پاکستان

رئیس جمهور افغانستان، روز دوشنبه در صحبت تلیفونی با صدراعظم جدید پاکستان، سمت صدارت آن کشور را به وی تبریک گفته است.

اعلامیۀ دفتر صدراعظم پاکستان حاکیست که شاهد خاقان عباسی، ضمن سپاسگزاری از محمد اشرف غنی، "از اقدامات افغانستان در مبارزه علیه دهشت افگنی ستایش کرده است".

دفتر صدراعظم پاکستان نگاشته است که کشور های پاکستان و افغانستان قربانی اعمال دهشت افگنی بوده و "باید هر دو کشور در مبارزه علیه دهشت افگنی، به همکاری خود ادامه دهند."

محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان در زمانی با آقای عباسی، صدراعظم جدید پاکستان از طریق تلیفون صحبت می کند که روابط میان دو کشور همسایه، پس از حملات اخیر دهشت افگنی در کابل و برخی شهر های دیگر افغانستان، کشیده تر شده است.

کابل و اسلام آباد یکدیگر را به حمایت از برخی گروه های مسلحی متهم می کنند که علیه حکومت افغانستان و پاکستان می جنگند. هر دو کشور اتهامات وارده علیه یکدیگر را رد کرده اند.

مقام های حکومت افغانستان به ویژه رئیس جمهور غنی از عدم تعهد پاکستان در مبارزه علیه دهشت افگنی و توقف از حمایت طالبان افغان سخن رانده اند.

آقای غنی چندی قبل گفت که تلاش برای "تعامل صلح با پاکستان و طالبان صورت گرفت؛ اما در عوض، آنان یک جنگ تمام عیار را علیه افغانستان آغاز کردند."

صفحۀ رسمی ریاست جمهوری أفغانستان تا کنون در رابطه به صحبت تلیفونی رئیس جمهور غنی با آقای عباسی، چیزی نگفته است.

نیاز برای تداوم همکاری مشترک

این درحالیست که لوی درستیز اردوی پاکستان گفته است که جهت مبارزه علیه دهشت افگنی در منطقه "هر دو کشور [افغانستان و پاکستان]ضرورت دارند همدیگر را همکاری کنند."

از جانب دیگر، هفتۀ گذشته عمر زاخیلوال، سفیر افغانستان در اسلام آباد نیز در ملاقات با جنرال باجوه، لوی درستیز اردوی پاکستان، روی تسهیل کشیدگی ها میان دو کشور صحبت کرده است.

آقای زاخیلوال در تویتر رسمی خود نگاشته است "در صحبت امروز با جنرال باجوه، برعلاوۀ بحث روی مسایل مختلف منطقه یی، در مورد نحوۀ حل مشکلات میان دو کشور نیز تبادل نظر صورت گرفت."

شاهد خاقان عباسی، پس از آن به حیث صدراعظم پاکستان انتخاب شد که نوازشریف، رهبر حزب مسلم لیگ نواز و صدراعظم پیشین آن کشور، پس از آنکه از سوی محکمۀ عالی پاکستان سلب صلاحیت شد، از سمتش استعفا داد.

این درحالیست که در انفجار حوالی عصر روز دوشنبۀ بم جاسازی شده در یک لاری در شهر لاهور، ۲۲ تن مجروح شده است.

رسانه های محلی پاکستان گفته اند که انفجار قبل از وقت مواد جاسازی شده در لاری، "لاهور را از یک مصیبت بزرگ نجات داده است."

تاهنوز کسی یا گروهی مسوولیت آن حمله را به عهده نگرفته است اما در بیشتر مواقع، تحریک طالبان و شاخه های جداشدۀ تندرو آن گروه، مسوولیت انفجارات و حملات انتحاری را در پاکستان به عهده گرفته است.

XS
SM
MD
LG