لینک های دسترسی

Breaking News

سرتاج عزیز: تنش سیاسی مانع تامین صلح در افغانستان


سرتاج عزیز مشاور صدر اعظم پاکستان در امور سیاست خارجی
سرتاج عزیز مشاور صدر اعظم پاکستان در امور سیاست خارجی

مشاور صدر اعظم پاکستان در امور خارجی گفته است که اگر تنش موجود سیاسی میان کابل و اسلام آباد همچنان ادامه یابد، پس تامین صلح و ثبات در افغانستان ناممکن خواهد شد.

سرتاج عزیز پس از شرکت در کنفرانس قلب آسیا در صحبت با خبرنگاران در اسلام آباد ادعا کرده است که گویا افغانستان به اشارۀ هند بر پاکستان اتهام وارد می‌کند.

اما این نخستین باری نیست که مقام‌های پاکستانی چنین ادعایی می‌کنند. چند روز پیش مشاهد حسین سید یک سناتور سرشناس پاکستانی نیز در صحبت با صدای امریکا گفت "اگر در کشمیر جنگ شعله ور شود، پس در افغانستان نیز ثبات آمده نمی‌تواند".

مایکل کوگلمن پژوهشگر امریکایی می‌گوید که افغانستان به اشارۀ هند عمل نکرده بلکه به گفتۀ وی پاکستان به افغانستان و سایر کشورهای منطقه از آیینۀ دشمنی خود با هند نگاه می‌کند.

به باور آگاهان، پس از کنفرانس قلب آسیا در هند، فشار بر پاکستان به خاطر آوردن ثبات در افغانستان بیش از پیش افزایش یافته است و اسلام آباد در فراهم آوری قناعت جامعۀ جهانی ناکام شده است.

جنرال ریچارد نیکلسن، فرمانده ماموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان چند روز پیش با اشاره به حملات عمال شبکۀ حقانی در افغانستان، اسلام آباد را به حمایت از دهشت افگنان متهم کرد.

اکنون بحث‌های داغی در پارلمان پاکستان نیز جریان دارد که گویا حمایت اردوی مقتدر آن کشور از گروه های دهشت افگن که بر ضد افغانستان و هند فعالیت دارند، پاکستان را در عرصۀ جهانی منزوی می‌سازد.

در همین حال کانگرس ایالات متحده هفتۀ گذشته مساعدت ۹۰۰ میلیون دالری را به پاکستان منظور کرد، اما پرداخت ۴۵۰ میلیون دالر آن مشروط بر این است که آن کشور بر ضد گروه های دهشت افگن گام های عملی بردارد.

XS
SM
MD
LG