لینک های دسترسی

Breaking News

رد ادعای حملات "فرا مرزی" هند توسط پاکستان


آرشیف
آرشیف

دفتر نواز شریف، صدر اعظم پاکستان انجام "حملات هدفمند" هند را در کشمیر تحت کنترول پاکستان رد کرده اضافه می کند که پاکستان در برابر هر نوع تهاجم هند آماده است.

هند روز پنجشنبه اعلام کرد که نیرو های ویژه خود را برای کشتن افرادی که برای داخل شدن مخفیانه به هند و انجام حملات دهشت افگنانه آمادگی میگرفتند، به آن طرف سرحد اعزام کرد.

از جانب دیگر ملیحه لودی، سفیر پاکستان در ملل متحد اعلام این خبر از جانب هند را تهدیدی بر امنیت منطقه و جهان خواند و گفت که با بن کی مون، منشی عمومی ملل متحد در این باره صحبت کرده است.

خانم لودی گفت که او از منشی عمومی ملل متحد خواست تا با مداخله از وخامت بیشتر اوضاع بین دو کشور همسایه مجهز با سلاح هسته ای جلوگیری کند.

سفیر پاکستان در سازمان ملل افزود که ادعای هند در مورد این حمله هدفمند نادرست است.

خانم لودی ادعای دهلی جدید مبنی بر آمادگی گرفتن تندروان برای داخل شدن به قلمرو هند و انجام حملات دهشت افگنی را رد کرد و گفت هند تا حال در چندین محل در امتداد «خط کنترول» که دو کشمیر را از هم جدا می سازد، حمله کرده است.

ملیحه لودی گفت: "​تا حال پاکستان از حد اکثر خویشتن داری کار گرفته اما اگر تهاجمات و اقدامات تحریک آمیز بیشتر از جانب هند صورت بگیرد، پاکستان به شدت پاسخ آن را خواهد داد."

عملیات نظامی اخیر هند، پاسخ به حمله ۱۸ سپتمبر بر پایگاه نظامی «اوری» است که در سرحد کشمیر هند و پاکستان قرار دارد و شورشیان در آن حمله ۱۸ سرباز هندی را کشتند.

ندرندرا مودی، صدر اعظم هند هفته گذشته هشدار داده بود که کشورش عاملین آن حمله را بدون مجازات نخواهد گذاشت.

سید اکبر الدین، سفیر هند در ملل متحد با نشر یک اعلامیه گفت که پاسخ هند یک حمله ضد دهشت افگنی سنجیده شده با هدف از بین بردن تهدیدی بود که از جانب دهشت افگنان متوجه هند قرار داشت.

افزایش تشنج ها بین هند و پاکستان سبب شد تا نشست سارک یا سازمان همکاری های منطقوی کشور های جنوب آسیا که قرار بود در ماه نوامبر در اسلام آباد برگزار گردد، به تعویق بی افتد.

مقام های پاکستانی هند را مسؤول تعویق این نشست دانسته و می گویند که اسلام آباد برای برگزاری نشست سارک آماده می باشد.

هند، افغانستان، بنگله دیش و بوتان از شرکت در نشست امسال سارک اجتناب ورزیدند.

حمایت افغانستان از حملات هند

از جانب دیگر، افغانستان روز جمعه از حملات نظامی هند بر شورشیان مظنون در امتداد سرحد پاکستان ستایش کرد.

شیدا محمد ابدالی، سفیر افغانستان در هند در یک نشست خبری در دهلی جدید از "شجاعت و جدیت صدر اعظم مودی به خاطر مبارزه علیه دهشت افگنی به گونه موثر" تحسین کرد و گفت که تمام کشور های منطقه باید آقای مودی را در این زمینه حمایت کنند.

وزارت خارجه ایالات متحده در حالیکه خواستار خویشتن داری اسلام آباد و دهلی جدید شد گفت امیدواری هایی وجود دارد که ادامه تماس های نظامی موجود بین هند و پاکستان، تنش ها را کاهش دهد.

مارک تونر، معاون سخنگوی وزارت خارجه امریکا گفت: "ما بار ها و به طور منظم نگرانی خود را در مورد خطرات حملات فرا مرزی در منطقه ابراز داشته ایم که شامل حمله اخیر در «اوری» هم می شود. ما بار ها در مورد اقدام علیه گروه های دهشت افگن مانند لشکر طیبه، شبکه حقانی و جیش محمد گوشزد کرده ایم."

معاون سخنگوی وزارت خارجه امریکا در مورد تهدید پاکستان مبنی بر استفاده از سلاح هسته ای علیه هند در صورت ادامه حملات فرا مرزی هند، مستقیماً خطاب به پاکستان گفت که کشور های دارای سلاح هسته ای مسؤولیت ها عمده در خویشتن داری از استفاده این سلاح دارند.

بحران جاری بین هند و پاکستان از ماه جولای با مظاهرات گسترده در کشمیر تحت کنترول هند آغاز شد. کشته شدن یک رهبر حزب مجاهدین که چهره محبوبی در مقاومت علیه هند بود این مظاهرات را دامن زد.

XS
SM
MD
LG