لینک های دسترسی

Breaking News

تلاش پاکستان به تسهیل تنش با هند


نواز شریف، صدراعظم پاکستان گفت که به حیث بخشی از تلاش های کشورش در ترویج صلح و ثبات در منطقه، این کشورمی خواهد تنش های موجود با هند را تسهیل بخشد و مذاکرات را به منظور پرداختن به مسایل دو جانبه به شمول منازعات ارضی بر سر کشمیر آغاز کند.

اظهارات آقای شریف در حالی است که اردوی پاکستان روز چهارشنبه عساکر هندی را به خاطر دور تازۀ گلوله باری ها در امتداد سرحد تحت منازعۀ کشمیر که به نام خط کنترول نیز یاد می شود، مقصر دانست.

منابع اردوی پاکستان گزارش دادند که کم از کم یک غیر نظامی در نتیجۀ حملات هندی ها کشته شده است.

قبل از آن مقامات هندی، عساکر پاکستانی را در انجام حملات مشابه متهم کردند که در آن پنج عسکر هندی کشته شد.

صدراعظم پاکستان که در کنار منشی عمومی سازمان ملل متحد در اسلام آباد صحبت می کرد گفت که او و آقای بن کی مون در مورد تنش های فعلی بحث کردند.
نواز شریف گفت:
"امیدواریم سازمان ملل متحد نقش شاید و باید خود را در حل و فصل منازعات کشمیر بازی کند. تشدید تنش در امتداد خطر کنترول برای ما و منشی عمومی سازمان ملل متحد مایۀ نگرانی می باشد. پاکستان در برابر اوضاع فعلی با خویشتن داری و مسئولیت با این امیدواری به پاسخگویی خود ادامه می دهد که از جانب هند نیز جهت کاهش تنش ها گام های لازمی برداشته شود. ما باید تنش ها را خنثی کرده و اوضاع را آرام سازیم. هدف ما صلح است. برای تحقق آن امر به دپلوماسی بیشتر نیاز داریم."

آقای بن بدون اینکه در بارۀ تنش های موجود میان هند و پاکستان تماسی بگیرد، تلاش های صدراعظم پاکستان را مبنی بر برقراری صلح در منطقه مورد ستایش قرار داد.

منشی عمومی ملل متحد گفت: "تمامی تلاش های شما را در راستای مبارزه با آزمون های جدی در پاکستان و تقویت روابط این کشور با همسایگان تان، قلباً استقبال می کنم."

مناقشه طولانی پاکستان و هند

منازعات کشمیر میان هند و پاکستان بر می گردد به سال های ۱۹۴۷، درست زمانی که هند و پاکستان با تفاوت یک روز آزادی خود را از بریتانیا کسب کردند. هر دو کشور مناطق کوهستانی کشمیر را شامل قلمرو خود می پندارند.

هند و پاکستان بعد از کسب استقلال با هم سه بار جنگیده اند که دو جنگ روی منطقۀ منازعۀ کشمیر بود و در سال ۱۹۹۹ این مسئله یکبار دیگر هر دو رقیب دیرینۀ مسلح با سلاح اتمی را در آستانۀ جنگ قرار داد.

یک قطعنامۀ در سازمان ملل متحد تا به حال به تصویب نرسیده که به ساکنین هر دو طرف کشمیر اجازۀ همه پرسی را فراهم می سازد تا تصمیم بگیرند که کدام جانب را برای ادامۀ زندگی شان انتخاب می کنند. اما اسلام آباد و نیودهلی در سال های اخیر تلاش کرده اند برای حل و فصل دو جانبۀ این منازعه مذاکرات صلح را برگزار کنند.

به حیث بخشی از تلاش ها، جوانب هند و پاکستان در سال ۲۰۰۳، آتش بس را در منطقۀ خط کنترول نافذ کردند که به صورت پیگیر تا یک هفته قبل مراعات می شد.

افزایش تنش در امتداد خط کنترول کشمیر برعلاوه می تواند ملاقات احتمالی نواز شریف صدراعظم پاکستان و من موهن سنگ همتای هندی اش را که قرار است در حاشیۀ مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویارک صورت گیرد، تحت شعاع قرار دهد.

گزارشگر: ایاز گل، خبرنگار صدای امریکا
برگردان دری: قدیر مشرف
XS
SM
MD
LG