لینک های دسترسی

Breaking News

تمایل پاکستان برای نزدیکی با ادارۀ دونالد ترمپ


پاکستان میگوید که آماده است در مورد آزادی داکتری که در رد یابی اسامه بن لادن با ایالات متحده همکاری کرده بود، با اداره دونالد ترمپ، رئیس جمهور منتخب ایالات متحده امریکا، وارد مذاکره شود.

داکتر شکیل آفریدی به اتهام خیانت ملی به ۳۳ حبس در پاکستان محکوم شده است و مقامات امریکایی این اقدام پاکستان را غیر عادلانه خوانده، تقبیح کرده و بار ها خواهان رهایی او شده است.

طارق فاطمی، دستیار مشی خارجی صدراعظم پاکستان، در صحبت با صدای امریکا گفت "پاکستان حاضر است برای یافتن راه حلی به این مشکل، کار کند. ما داکتر شکیل آفریدی را به خاطر کدام خصومت شخصی زندانی نکرده ایم".

آفریدی که با یک کمپاین تقلبی واکسین، در شهر ابیت آباد، پاکستان، DNA خانواده اسامه بن لادن را در اختیار ادارۀ استخبارات مرکزی ایالات متحده CIA قرار داد و هویت بن لادن را ثابت کرد.

این اقدام داکتر آفریدی به حمله مخفیانه ماه می سال ۲۰۱۱ اردوی ایالات متحده به خانه بن لادن و کشته شدن رهبر القاعده، منجر گردید. هفته ها بعد از کشته شدن بن لادن، رسانه ها از نقش آفریدی در این عملیات پرده برداشتند و حکومت پاکستان او را توقیف کرد. آفریدی در سال ۲۰۱۲ محاکمه و راهی زندان شد. با آنهم این داکتر پاکستانی استیناف طلب شده است.

سیاست ترمپ در قبال پاکستان

دونالد ترمپ، رئیس جمهور منتخب ایالات متحده امریکا در جریان کمپاین انتخاباتی اش در مصاحبه با شبکه خبری فاکس گفته بود که اگر انتخاب شود "ظرف دو دقیقه" آفریدی را از حبس رها خواهد کرد.

فاطمی به صدای امریکا گفت که تحت قوانین پاکستان، برای آزادی آفریدی میتوان از رئیس جمهور تقاضای عفو او را کرد اما اینکار را بعد از تکمیل مراحل عدلی دوسیه آفریدی، میتوان انجام داد.

ناظرین می گویند که قضیه آفریدی همچنان ادامه خواهد داشت و روابط دو جانبه "پیچیده" بین امریکا و پاکستان را در اداره جدید ترمپ نیز، کشیده خواهد ساخت.

بر اساس گزارشی که از مکالمه تلیفونی ترمپ و نواز شریف توسط حکومت پاکستان به نشر رسیده است، ترمپ صدراعظم پاکستان را یک "مرد فوق العاده" خوانده و گفته است که آقای شریف "کار های شگفت انگیزی" را انجام داده است. همچنان از آقای ترمپ نقل قول شده است که به آقای شریف گفته است که آرزو دارد از کشور خارق العاده پاکستان و مردم شگفت انگیز آن دیدن کند.

سید مشاهد حسین، یک سناتور برجسته پاکستانی به این باور است که تماس تلیفونی ماه قبل دونالد ترمپ، رئیس جمهور منتخب امریکا با نواز شریف، صدراعظم پاکستان "رک و راست و دوستانه" بود و انتصاب جیمز متس به عنوان وزیر دفاع جدید میتواند زمینه را برای روابط بهتر در آینده فراهم سازد.

حسین گفت، متس زمانیکه ریاست قوماندانی مرکزی ایالات متحده را بر عهده داشت بار ها به پاکستان سفر کرده و با رهبران نظامی و ملکی آن کشور تماس های برقرار کرده بود.

پی آمد ها

فاطمی تصریح کرد که کمپاین تقلبی واکسین توسط آفریدی، به برنامه واکسین سازمان جهانی صحت در پاکستان صدمه زده و مردم را به این برنامه، مشکوک ساخته است.

برگردان: ژیلا سمیعی

XS
SM
MD
LG