لینک های دسترسی

Breaking News

تندروان پاکستانی ایتلاف جدید شکل دادند


تحریک طالبان پاکستان گفته است که رهبری آن گروه در تلاش است تا تمام گروه‌های تندرو را زیر یک چتر بسیج کرده و به جای نبرد انفرادی، در یک جبهۀ متحد علیه آنچه "نظام غیر اسلامی" در پاکستان خوانده شده است، مبارزه کنند.

تحریک طالبان پاکستان با نشر بیانیه‌ای گفته است که مذاکرات با گروه‌های تندرو جماعت الاحرار و حزب الاحرار سبب شد که آن دو گروه به مفتی ابو منصور عاصم مشهور به نور ولی محسود، رهبر تحریک طالبان پاکستان بیعت کنند.

طالبان پاکستانی روز دوشنبه ۱۷ اگست (۲۷ اسد) عکس‌هایی از مراسم بیعت این جنگجویان را نشر کردند، اما وضاحت ندادند که این مراسم چی وقت و در کجا برگزار شده بود.

ایالات متحدۀ امریکا گروه‌های تحریک طالبان پاکستان و جماعت الاحرار را به خاطر حملات بر اهداف امریکایی و داشتن روابط با شبکۀ القاعده، به صفت سازمان دهشت افگن بین المللی شناسایی کرده است.

جماعت الاحرار در سال ۲۰۱۴ از تحریک طالبان پاکستان جدا شد. این گروه که مسوولیت چندین حملۀ مرگبار را در پاکستان به دوش گرفته است، گمان می‌رود که در افغانستان نیز فعالیت‌هایی را انجام می‌دهد.

جماعت الاحرار مسوولیت حملۀ انتحاری سال ۲۰۱۶ بر مراسم عید مسیحیان را شهر لاهور پاکستان به دوش گرفت که در آن حمله ۷۰ نفر، عمدتاً مسیحیان کشته شدند.

حکومت پاکستان تا کنون در مورد تلاش تحریک طالبان پاکستانی برای انسجام سایر گروه‌های تندرو در یک جبهۀ متحد، ابراز نظر نکرده است.

یک مقام استخبارات پاکستان گفته است که عملیات حکومت پاکستان بر ضد تندروان و افزایش تدابیر امنیتی در مرزهای آن کشور، عرصه را بر تندروان تحریک طالبان پاکستان تنگ کرده است.

این مقام پاکستانی که نخواست نامش گرفته شود، به صدای امریکا گفت: "تروریستان از این به بعد نمی‌توانند گردهمایی های بزرگ را ترتیب دهند...ما تنها باید نگران تهدیدات داخلی، یعنی تسهیل کنندگان تندروان، شریکان جرمی آنان و سلول‌های پنهانی شان در داخل پاکستان باشیم، اما این‌ها نیز دیگر وجود ندارند."

مقام‌های پاکستانی می‌گویند که عملیات ضد دهشت افگنی اردوی پاکستان سبب شده است که شمار زیادی از تندروان به مناطق مرزی افغانستان فرار کنند.

با این‌حال، حکومت افغانستان گفته است که به مبارزۀ بدون تفکیک با همه‌گروه های تروریستی مصمم است و به هیچ کسی اجازه نخواهد داد که از خاک این کشور بر ضد همسایگان استفاده کند.

حکومت افغانستان همچنین‌ این ادعاها را بی اساس خوانده است که گویا نهادهای امنیتی افغان تندروان مخالف حکومت پاکستان را مخفیانه حمایت می‌کنند.

در عوض، مقام‌های افغان مدعی اند که پاکستان به ویژه ادارۀ استخبارات نظامی آن کشور از گروه طالبان و شورشگری مرگبار آن گروه در افغانستان حمایت می‌کند.

XS
SM
MD
LG