لینک های دسترسی

Breaking News

یک سال حبس به خاطر اعلام رویت هلال در پاکستان


حکومت پاکستان لایحه یی را برای تصویب به کابینه آن کشور پیشنهاد کرده که بر اساس آن اگر فردی در پاکستان رویت هلال ماه را اعلام کند، با یک سال حبس و پرداخت معادل دو هزار دالر جریمه روبرو خواهد شد.

اعلام آغاز فرایض و مراسم دینی چون رمضان و روز های عید بر اساس رویت هلال ماه یکی از موضوعات بسیار حساس در پاکستان می باشد.

پاکستان برای اعلام رویت هلال ماه یک نهاد ویژه دولتی به اسم «کمیته رویت هلال» دارد که متشکل از علمای دینی آن کشور است.

در بسیاری موارد برخی علما و روحانیون پر نفوذ آن کشور یک روز یا دو روز پیش از اعلام رسمی رویت هلال توسط کمیته دولتی، آغاز رمضان و یا روز های عید را اعلام می کنند.

بر بنیاد لایحه پیشنهادی در پاکستان، اعلام رویت هلال ماه تنها مسؤولیت دولت آن کشور بوده و فقط «کمیته رویت هلال» حق اعلام رسمی رویت هلال ماه را دارد.

پاکستان در بسیاری مسایل سیاسی و دینی از موقف عربستان سعودی پیروی می کند اما آن کشور تا کنون تلاش کرده تا تقریباً همواره رویت هلال ماه را همزمان با عربستان سعودی اعلام نکند.

لایحه رویت هلال ماه واکنش برخی علمای پاکستانی را نیز بر انگیخته است.

مفتی شهاب الدین پوپلزی، ملا امام مسجد تاریخی قاسم علی خان در پشاور گفت که تطبیق این لایحه در پاکستان ناممکن بوده و او علیه این لایحه در محکمه اعتراض خواهد کرد.

این در حالیست که بسیاری باشندگان ایالت خیبر پشتونخوا از سال های به این سو بر اساس اعلام رویت هلال ماه توسط مفتی شهاب الدین پوپلزی ماه رمضان و یا تجلیل از روز های عید را آغاز می کنند در حالیکه کمیته دولتی رویت هلال پاکستان یک روز بعد رویت هلال را رسماً اعلام می کند.

روی همین دلیل این کمیته مفتی پوپلزی را یکی از روحانیون پر نفوذ می داند که از اعلام رسمی رویت هلال ماه در پاکستان سرکشی می کند.

از جانب دیگر، اگر کدام رسانه پاکستانی پیش از اعلام رویت هلال ماه توسط دولت، رویت هلال را اعلام کند، بر بنیاد لایحه پیشنهادی معادل ۱۰ هزار دالر امریکایی جریمه خواهد شد و ممکن نشرات آن تعلیق شود.

اعلام رویت هلال ماه یکی از مسایل حساس در پاکستان شمرده می شود.
اعلام رویت هلال ماه یکی از مسایل حساس در پاکستان شمرده می شود.

XS
SM
MD
LG