لینک های دسترسی

Breaking News

پاکستان، جماعت الدعوه و حقانی را ممنوع اعلان کرد


پاکستان گروه های تندرو جماعت الدعوه و شبکه حقانی را به اتهام طرح حملات دهشت افگنی درهند و افغانستان ممنوع اعلان کرد. این اعلان قبل از سفر هفتۀ جاری، رئیس جمهور باراک اوباما به دهلی جدید صورت گرفت.

پاکستان در این اواخر، فعالیت بسیاری از گروه های اسلام گرا را به ظن حمایت از فعالیت های دهشت افگنی، منع قرار داد.

سرکوبی این گروه ها بخشی از مبارزات شدید ضد دهشت افگنی در واکنش به حملۀ مرگبار ماه گذشته در پشاور، صورت میگیرد. اما تا روز پنجشنبه این روشن نبود که گروه جماعت الدعوه و شبکه حقانی نیز شامل این فهرست است.

این دو سازمان تندور، از دیر زمانی باعث تیرگی روابط اسلام آبادبا واشنگتن و دهلی جدید شده بود.

روابط تندروان و استخبارات پاکستان

مقامات افغان و امریکایی می گویند که شبکه حقانی مستقر در پاکستان،حملات مرگباری را به کمک ادارۀ استخباراتی پاکستان (آی اسی آی) در افغانستان راه اندازی کرده است.

از جانب دیگر، هند اصرار دارد که گروه جماعت الدعوه، نام جدید گروه لشکر طیبه است و این گروه را به دست داشتن در حملات دهشت افگنی در آن کشور متهم میکند.

تسنیم اسلم، سخنگوی وزارت خارجه پاکستان گفت که حکومت پاکستان مؤظف است تا اقدامات فوری را علیه هر آن گروه و افرادی روی دست گیرد که از سوی کمیتۀ تعزیرات سازمان ملل متحد، مشخص میشود.

سخنگوی وزارت خارجۀ پاکستان همچنان بیان داشت که بر گروه جماعت الدعوه از یک مدتی ممنوعیت وضع شده است.

تسنیم افزود:"همزمان با اینکه کمیته تعزیرات ملل متحد، فرد و یا نهاد را مطابق فیصله نامۀ شورای امنیت ملل متحد مشخص یا شامل فهرست (دهشت افگنی) سازد، ما باید دارای شان را راکد و بر سفرهای خارجی شان قیودات وضع کنیم."

گفته میشود که جماعت الدعوه با شبکۀ استخبارات پاکستان ارتباط دارد و به طور فعال از شورشگری های اسلامی در قلمرو کشمیر تحت حاکمیت هند حمایت میکند.

هفت تن از اعضای این گروه به دلیل نقش داشتن در حملات دهشت افگنی درممبای، که باعث کشته شدند ۱۶۶ تن گردید، در محکمه ضد تروریزم پاکستان، محاکمه میشوند.

پس از حمله دهشت افگنی یک ماه پیش بر یک مکتب در پاکستان، نواز شریف، صدراعظم این کشور برای توسعۀ تلاش های ضد دهشت افگنی، یک طرح اقدام ملی را راه اندازی کرد.

سخنگوی وزارت خارجۀ پاکستان، این موضوع را رد کرد که گویا ممنوعیت این گروه ها در اثر فشارهای ایالات متحده صورت گرفته است.

"باید بدانید که طرح اقدام ملی از قبل مورد بحث بود و هیچ ربطی با سفر وزیر خارجۀ ایالات متحده به پاکستان ندارد.اقداماتی است که پاکستان بخاطر حفاظت از مردم خود و برای ریشه کن کردن قطعی دهشت افگنی از پاکستان روی دست گرفته است."

اما منتقدین تردید دارند که آیااین ممنوعیت بر گروه ها نتایج مطلوب را به بار خواهد آورد یانه.آنان به تصامیم پیشین پاکستان اشاره میکنند که فعالیت ده ها گروه و سازمان های فرقه یی و تندرو را منع قرار داد ولی زمانی که آنان با نام های جدید دوباره عرض اندام کردند، حکومت هیچ گونه اقدامی را روی دست نگرفت.

تأثیر سفر اوباما

سرتاج عزیز، مشاور نواز شریف، صدر اعظم پاکستان در امور امنیت ملی می گوید که امیدوار است تحولات اخیر، از جمله سفر رئیس جمهور باراک اوباما در آخر این هفته به هند، بتواند به کاهش تنش های منطقوی کمک کند.

"ما اول فرض کردیم که احتمالاً به دلیل انتخابات در کشمیر هند، از سرگیری گفتگو ها به تعویق افتاده است، بناً من امیدوار هستم که منازعه در خط کنترول(بین کشمیر زیر اداره هند و پاکستان) به صورت تدریجی و قطعی برای حد اقل دو روز آرامتر باشد. تمام این مسائل باید حل شود، اما با آنهم این موضوع به مذاکرات بستگی دارد.هیچ یک از این موضوعات بدون مذاکره حل شده نمی تواند ."

اردوی هند و پاکستان در خشونت ماه های اخیر در نقض آتش بس دو جانبه،اتش باری مرگباری بریکدیگر داشتند. تقیسم منطقه کشمیر دلیل دو جنگ ودرگیری های متعدد میان هند و پاکستان بوده است.

گزارش: ایازگل
برگردان: صفیه حساس

XS
SM
MD
LG