لینک های دسترسی

Breaking News

احمد رشید: بی کفایتی حکومت و امتناع اردو از کاهش قدرت اش پاکستان را به طرف بحران می برد.


آرشیف
آرشیف

یوسف رضا گیلانی نخست وزیر پاکستان از فرستادن نامه به سویس و تقاضای بازگشایی پرونده فساد علیه آصف علی زرداری رییس جمهور پاکستان امتناع کرده است. محکمۀ عالی پاکستان در سه سال گذشته از حکومت چنین خواسته بود. باور بر این است که اردوی قدرتمند پاکستان از امر دادگاه حمایت می کند.

احمد رشید روزنامه نگار و نویسنده کتاب مشهور "طالبان" باور دارد که بی کفایتی حکومت و امتناع اردو از کاهش قدرت اش پاکستان را به طرف بحران می برد.

احمد رشید وضعیت را در پاکستان پرتنش خوانده افزود که بحران سیاسی وجود دارد، اردو و قوه قضایه در برابر دولت قرار گرفته و بحران جدی اقتصادی در جریان است. انرژی برق بسیار کم است، حمل و نقل در وضعیت بد قرار دارد و بسیاری از فابریکه های صنعتی از کار افتاده است. همچنان روابط با ایالات متحده و به صورت عموم با جامعه جهانی روی موضوع افغانستان و کشته شدن سربازان پاکستان در مرز در حمله نیروهای امریکایی تقریباً قطع شده است.

احمد رشید نویسنده و خبرنگار پاکستانی
احمد رشید نویسنده و خبرنگار پاکستانی

آقای رشید با توجه به ادامۀ شورش های جدی جدایی طلبان در ایالت بلوچستان و خشونت های طالبان پاکستانی در شمال غرب پاکستان می گوید که در مجموع تصویر خوشی از پاکستان وجود ندارد.

این روزنامه نگار پاکستانی در تحلیلی که در هفته نامه امریکایی فاینشیل تایمز نشر شد نوشته است، ترکیه و تایلند که مانند پاکستان در کش و گیر بین اردوی مقتدر و حکومت ضعیف بند مانده بودند توانستند که دشواری های شان را حل کنند و در هر دو کشور اردو آموخت که چگونه از حکومت غیرنظامی فرمانبرداری کند، اما تراژیدی پاکستان ادامه دارد زیرا اردو حاضر نیست تحت امر غیرنظامیان کار کند.

رشید گفت "اردو باید بیاموزد که نمی تواند سیاست خارجی مخالف آنچه را که دولت انتخابی غیرنظامی می خواهد دنبال کند."

این نویسندۀ پاکستانی می گوید که در پاکستان یک دولت بد و بی کفایت انتخابی حاکم است و معمایی در نزد بسیاری از شهروندان آن کشور موجود است که در این بحران از کی حمایت کنند، زیرا اکثر مردم نمی خواهند شاهد برگشت اردو به قدرت باشند در عوض مردم می خواهند که دولت فعلی بهتر شود و بهتر کار کند.

تنش های موجود سبب شده است که حکومت پاکستان به مارک گروسمن نماینده ویژه ایالات متحده در امور افغانستان و پاکستان اجازه ورود به آن کشور را ندهد.

احمد رشید دلیل این اقدام پاکستان را ابهام سیاسی در آن کشور می داند زیرا واضح نیست که کی سیاست خارجی پاکستان را پیش می برد. اما می گوید که حکومت افغانستان و ایالات متحده می دانند که بدون همکاری پاکستان، مذاکره با طالبان صورت گرفته نمی تواند و تلاش ها به هیچ گونه راه حل و صلح نخواهد رسید.

XS
SM
MD
LG