لینک های دسترسی

Breaking News

پاکستان ممنوعیت سفر بر یک خبرنگار سرشناس را لغو نمی‌کند


سیرل المیدا خبرنگار روزنامۀ دان پاکستان
سیرل المیدا خبرنگار روزنامۀ دان پاکستان

رهبران پاکستان ظاهراً تقاضاها را برای رفع فوری ممنوعیت سفر بر یک خبرنگار شناخته شدۀ پاکستانی نادیده گرفته و اصرار می‌ورزند که بازجویی از وی در مورد مقالۀ "خیالی اش" پیرامون نشست های سری امنیت ملی در پاکستان، باید تسریع یابد.

سیریل المیدا، خبرنگار پاکستانی، به خاطری از پاکستان ممنوع الخروج شد که به تاریخ ششم اکتوبر در صفحۀ نخست روزنامۀ انگلیسی "دان" از تاخت و تاز داغ لفظی میان رهبران ملکی و نظامی پاکستان در یک نشست سری به ریاست صدر اعظم نواز شریف خبر داد.

گفته می شود که در این نشست سری، مقام‌های عالیرتبۀ ملکی و نظامی پاکستان برای بحث پیرامون نحوۀ مبارزه با گروه‌های تندروی که ادعا می‌شود در داخل آن کشور فعالیت دارند، بحث و چانه زنی داشتند.

یک مقام ارشد وزارت داخلۀ پاکستان که نخواست نامش گرفته شود به صدای امریکا گفت "قراردادن نام سیریل المیدا در فهرست ممنوع الخروج‌ها تنها به این هدف است که در مورد محتوای نادرست، خیالی و گمراه کنندۀ نوشتۀ وی، بازجویی صورت گیرد."

به گفتۀ این مقام بر سیر و سفر المیدا در داخل پاکستان هیچ گونه محدودیت یا نظارتی وجود ندارد. اما المیدا ناوقت شام سه شنبه در تویتر خود ابراز نگرانی کرده است که حکومت پاکستان اقدامات خشن تری بر ضد وی اتخاذ خواهد کرد.

مقالۀ جنجالی المیدا از قول منابع نامعلوم نگاشته است که رهبر ملکی پاکستان در این نشست هشدار داده است که اگر کشورش تندروان مخالف هند و افغانستان را سرکوب نکند، در سطح جهان منزوی خواهد شد.

صدر اعظم پاکستان مقالۀ روزنامۀ دان را ساختگی و المیدا را خبرنگار غیرمسوول عنوان کرده و خواستار شناسایی و بازخواست عاملان این افتضاح شده است.

نهادهای ملی و بین المللی مدافع رسانه ها و نیز گروه‌های مدافع حقوق بشر به خاطر ممنوع الخروج شدن المیدا ابراز نگرانی کرده اند.

روزنامۀ دان بر دقت و صحت گزارش نشر شده تاکید کرده و مسوولیت کامل نشر آن را عهده دار شده است. سرمقالۀ که روز چهار شنبه در این روزنامه نشر شد از حکومت پاکستان خواسته است که ممنوعیت خروج را از المیدا برداشته و برای وی اعادۀ حیثیت کند.

جان کربی سخنگوی وزارت خارجۀ ایالات متحده نیز گفته است که واشنگتن از محدودیت های وضع شده بر المیدا با خبر است. او از هر گونه اقدامی ابراز نگرانی کرد که به گفتۀ خودش آزادی مطبوعات را محدود ساخته و توانمندی خبرنگاران را در انجام کار بسیار زیاد مهم خبرنگاری می‌کاهد.

کمیتۀ بین المللی حمایت از ژورنالستان مستقر در نیویارک نیز خواستار رفع فوری محدودیت های وضع شده بر المیدا شد. ستفین بولتر مسوول برنامۀ آسیا در این نهاد گفته است که "ناخرسندی با یک گزارش مطبوعاتی هرگز نباید بهانۀ برای محدود ساختن آزادی خبرنگاران باشد."

سازمان عفو بین المللی نیز با انتقاد از ادبیاتی که دفتر صدر اعظم نواز شریف برای تعریف این رویداد به کار برده است، خواستار رفع فوری محدودیت‌ها بر المیدا شده است.

XS
SM
MD
LG