لینک های دسترسی

Breaking News

پاکستان: ۲۷ عضو طالبان و شبکۀ حقانی را به افغانستان تسلیم داده ایم


واشنگتن، پاکستان را به انجام اقدامات ناکافی در محو پناهگاه های امن دهشت افگنان در خاک آن کشور شدیداً انتقاد کرده است.
واشنگتن، پاکستان را به انجام اقدامات ناکافی در محو پناهگاه های امن دهشت افگنان در خاک آن کشور شدیداً انتقاد کرده است.

پاکستان در ماه نومبر ۲۷ فرد مظنون گروه طالبان و شبکۀ حقانی را به حکومت افغانستان تسلیم داده است.

اسلام آباد روز سه شنبه با افشای این مطلب گفت که این اقدام به عنوان بخشی از تلاش ها جهت جلوگیری استفاده از خاک پاکستان برای حملات دهشت افگنی فرا مرزی توسط تندروان بوده است.

محمد فیصل، سخنگوی وزارت خارجۀ پاکستان سه شنبه شب گفت "پاکستان به اعمال فشار بر عناصر طالبان افغان و شبکۀ حقانی ادامه می دهد تا نگذارد آن گروه ها برای حملات و فعالیت ها در افغانستان، از خاک پاکستان استفاده کنند."

مقامات پاکستانی هویت آن افراد را مشخص نساخته اند و نیز نگفته اند که آیا در میان افراد تسلیم داده شده، رهبران و فرماندهان برجستۀ شبکۀ حقانی و طالبان شامل است یا خیر.

آرشیف
آرشیف

مقامات افغان تا کنون در بارۀ تسلیم گیری این افراد شبکۀ حقانی و گروه طالبان ابراز نظری نکرده اند.

نشر خبر تسلیمی افراد طالبان و شبکۀ حقانی به افغانستان، در حالی به نشر می رسد که موضوع فراهم کردن پناهگاه امن برای اعضای شبکۀ حقانی و گروه طالبان در پاکستان، احتمالاً یکی از موضوعاتی باشد که رئیس جمهور ترمپ سه شنبه شب به اعضای مشترک کانگرس امریکا بیان کند.

از جانب دیگر، اتهامات علیه پاکستان به خاطر استفادۀ افراد شبکۀ حقانی و گروه طالبان برای طرح ریزی حملات اخیر در کابل که بیش از ۱۰۰ کشته برجاگذاشت، افزایش یافته است.

ایالات متحده شبکۀ حقانی را یک سازمان دهشت افگن شناسایی کرده و مقامات امریکایی ادعا می کنند که ادارۀ استخباراتی پاکستان ارتباطات نزدیک به آن شبکه داشته تا از جنگجویان آن گروه بر ضد نفوذ رو به افزایش هند در افغانستان استفاده کند. پاکستان این ادعا ها را رد می کند.

تاکید بر مذاکرات صلح

سخنگوی وزارت خارجۀ پاکستان گفته است که اسلام آباد به دنبال حل و فصل جنگ افغانستان بر مبنای مذاکره می باشد.

محمد فیصل در مصاحبه با یک رادیوی دولتی پاکستان گفت که عملیات نظامی برای دستیابی به صلح در افغانستان "ناکام" مانده و خواهان آغاز دوبارۀ روند مذاکرات چهارجانبه برای ترویج صلح در افغانستان شد.

آقای فیصل گفت که گروه مشوره دهی چهارجانبه شامل افغانستان، پاکستان، چین و ایالات متحده "مناسب ترین نشست برای کمک به پیشرفت روند صلح در افغانستان است."

آن گروه که در ۲۰۱۶ شکل گرفت، چندین بار باهم نشست های را انجام دادند اما برای کشانیدن طالبان به میز مذاکره ناکام ماند.

XS
SM
MD
LG