لینک های دسترسی

Breaking News

اعمار حصار در امتداد مرز پاکستان با افغانستان


یک مشاور ارشد حکومت پاکستان می گوید اسلام آباد می خواهد بعد از تکمیل اعمار پوسته های تفتیش در امتداد سرحد با افغانستان، تمام مرز با آن کشور را حصار بگیرد.

طارق فاطمی، یک مقام ارشد کابینه پاکستان در امور مشی خارجی، روز سه شنبه در اسلام آباد با ذکر این مطلب گفت که " میکانیزم اداره سرحدات" در حال تطبیق شدن است.

ایجاد ساختمان ها در امتداد مرز با افغانستان، دلیل عمدۀ درگیری مرگبار میان نیرو های امنیتی دو کشور در تورخم بود که به کشیدگی روابط میان کابل و اسلام آباد انجامید.

طارق فاطمی گفت که وضعیت بین دو کشور بعد از ملاقات اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان با ممنون حسین، همتای پاکستانی اش در حاشیه کنفرانس منطقوی در ازبکستان، بهتر شده است.

فاطمی گفت صرف نظر از آنچه که ممکن در گذشته شده و یا نشده، پاکستان دیگر در امور داخلی افغانستان دخالت نخواهد کرد.

طرح کمپیوتری دروازه ای که پاکستان میخواهد در تورخم اعمار کند
طرح کمپیوتری دروازه ای که پاکستان میخواهد در تورخم اعمار کند

آقای فاطمی تاکید می ورزد که هدف ایجاد ساختمان ها در متداد مرز، مسدود ساختن آن ساحات نبوده بلکه تلاش برای منظم ساختن و ثبت تمام تردد ها از دو جانب مرز بین دو کشور همسایه است تا امنیت و مصئونیت أفغانستان و پاکستان، تامین گردد.

ریشه اختلافات

گزارش صدای امریکا از اسلام آباد حاکیست که آقای فاطمی عدم موجودیت یک مرز به خوبی تعریف شده را "ریشه بسیاری از مشکلات بین دو کشور" عنوان کرده است.

پاکستان در حال اعمار چند پوسته تفتیش در نقاط مختلف سرحد ۲۶۰۰ کیلومتری با افغانستان یا خط دیورند است. اما اقدامات در گذرگاه تورخم در ماه جاری منجر به درگیری های مرگبار بین نیرو های امنیتی دو کشور شد.

منشا تمام این اختلافات، مخالفت تاریخی افغانستان با علامت گذاری سرحد در سال ۱۸۹۳ توسط امپراطوری بریتانیه در زمان سلطه آن بر هند است.

فاطمی همچنان گفت که پاکستان از جامعه بین المللی خواهان مساعدت برای برگشت بیش از سه ملیون افغان مقیم پاکستان به کشورش شان شده است.

مقامات افغان به کرات، پاکستان را به حمایت از گروه های مخالف مسلح حکومت آن کشور و انجام جنگ نیابتی در داخل قلمرو أفغانستان متهم کرده که توسط اسلام اباد رد شده است.

آقای فاطمی یکبار دیگر نگرانی اسلام آباد را مبنی بر اینکه تندروان و گروه های دهشت افگن از کمپ های مهاجرین به عنوان پناه گاه امن استفاده میکنند، تصریح کرد.

اما کارشناسان امور سیاسی به این باور اند که هرآنگاهی که روابط میان اسلام آباد و کابل به سردی گراییده است، نخستین هدف مقامات پاکستان، مهاجرین افغان بوده که با مطرح ساختن خروج آنان از پاکستان، تلاش ورزیده بر حکومت افغانستان فشار ایجاد کنند.

XS
SM
MD
LG