لینک های دسترسی

Breaking News

فلسطین عضویت محکمۀ بین المللی جرایم را گرفت


اینک فلسطین می تواند پای رهبران اسرائیلی را به محکمۀ بین المللی جرایم بکشاند
اینک فلسطین می تواند پای رهبران اسرائیلی را به محکمۀ بین المللی جرایم بکشاند

ادارۀ فلسطینی روز چهار شنبه عضویت محکمۀ بین المللی جرایم را کسب کرد، انکشافی که فلسطینیان از دیرزمان در صدد آن بودند تا از آن طریق فشار بین المللی بر اسرائیل اعمال شود.

ریاض ملکی وزیر خارجۀ ادارۀ فلسطینی در مراسم اعطای عضویت به فلسطین در محکمۀ بین المللی جرایم گفت که به خاطر بی عدالتی بزرگ و جنایات متکرر در حق فلسطینیان، اکنون مردم فلسطین مصمم به دادخواهی اند نه کینه توزی.

اسرائیل عضویت محکمۀ بین المللی جرایم را ندارد، اما اگر گمان برده شود که آن کشور در سرزمین های فلسطینی مرتکب جنایت شده است، پای رهبران ملکی و نظامی اسرائیل به این محکمه کشانده شده می تواند. اسرائیل تا کنون در مورد عضویت فلسطین در این محکمه هیچگونه ابراز نظری نکرده است.

فاتو بنسودا رئیس محکمۀ بین المللی جرایم در اواسط جنوری پس از آن فلسطین اساسنامۀ این محکمه را پذیرفته و آن را امضا کرد، تحقیقات مقدماتی را در مورد درگیری های مرگبار سال گذشته در غزه آغاز کرد.

آقای ملکی گفت که ادارۀ فلسطینی منتظر نتایج این تحقیقات است. با اینحال او تاکید کرد که فلسطین آماده است تا در صورت به درازا کشیدن بررسی مدارک ارایه شده، رسماً خواستار تحقیقات شوند.

فعالان در سرتاسر جهان از این مناسبت تمجید کرده و آن را فرصتی برای پاسخگویی و دادخواهی از سالها منازعه میان فلسطین و اسرائیل خواندند.

سازمان دیدبان حقوق بشر از عضویت فلسطین به صفت ۱۲۳ مین عضو محکمۀ بین المللی جرایم استقبال کرد و تاکید که از این پس بر رئیس این محکمه است تا قیاس کند که آیا مدارک ارایه شده به قدر کافی قوی است تا سزاوار تحقیقات فراگیر باشد یا خیر.

بررسی ها در آغاز بر جنگ سال گذشته در غزه متمرکز خواهد بود که در آن بیش از ۲۰۰۰ فلسطینی، عمدتاً غیرنظامیان کشته شدند. شماری از فعالان حقوق بشر اردعا کردند که اسرائیل در این جنگ مرتکب جنایت جنگی شده است.

رهبران گروه حماس که کنترول غزه را در دست دارد، به خاطر اینکه جنگجویان زیر امر وی بر مناطق غیرنظامی اسرائیل راکت پرتاب کرده اند، نیز به محکمۀ بین المللی جرایم کشانده شده می تواند.

گروه حماس عضویت فلسطین را در محکمۀ بین المللی جرایم "گامی در مسیر درست" خوانده است. اسماعیل رضوان یک مقام این گروه گفته است که مقام های فلسطینی باید از این فرصت استفاده کنند و تا زمانی آرام نگیرند که به گفتۀ وی اسرائیل به خاطر جنایات علیه مردم فلسطین به کیفر رسانده شود.

پیگرد کنندگان همچنان به موضوع اعمار شهرک های اسرائیلی می توانند غور کنند که از سوی اکثر کشور های جهان این اقدام اسرائیل غیرقانونی تلقی می شود. با اینحال پیگرد کنندگان محکمۀ بین المللی جرایم در مورد رویداد هایی که پیش از پیوستن فلسطین به این محکمه واقع شده است، صلاحیت عدلی و قضایی ندارند.

XS
SM
MD
LG