لینک های دسترسی

Breaking News

مظاهرۀ مخالف 'افغان' در پنجشیر


ده‌ها مظاهره کننده در ولایت پنجشیر روز چهارشنبه (۹ می) مخالفت شان را با ذکر واژۀ "افغان" به عنوان هویت ملی در تذکره های الکترونیک ابراز داشتند. مظاهره کنندگان همچنان شعارهای ضد دولتی سر دادند.

مظاهره کنندگان پرچم های حکومت به رهبری برهان الدین ربانی و شعارهای "مرگ به اشرف غنی" و "دولت نوین خراسان زنده باد!" را با خود حمل می کردند.

نشر تصاویر و ویدیوهای این مظاهرات بازتاب و واکنش هایی را در شبکه های اجتماعی در پی داشت.

شماری از طرفداران این مظاهرات آن را "خود آگاهی جنبش خود جوش و عدالتخواه" خوانده و برخی مخالفان آن را "ناشی از اغراض سیاسی" یا "انکار از هویت ملی" و یا هم "ضربه زدن به امنیت ملی" کشورشان تعبیر کرده اند.

عبدالقادر زازی وطندوست، عضو مجلس نمایندگان، بدون اشارۀ مشخص گفت که شماری از "تیکه داران سیاسی" زمانیکه کرسی و قدرت خود را در خطر می‌بینند، از احساسات پاک جوانان استفادۀ ابزاری کرده و با دامن زدن "مسایل حساس قومی و زبانی" آنان را می‌شورانند تا خود از آن سود ببرند.

اما مقام‌های محلی در ولایت پنجشیر می‌گویند که مظاهرات خود جوش بوده و طیف گستردۀ از لایه های مختلف مردم آن ولایت در آن شرکت داشتند.

عبدالودود علی مردان، سخنگوی والی پنجشیر، به صدای امریکا گفت که خواست مظاهره کنندگان "همزیستی مسالمت آمیز" و پیام آنان ابراز انزجار از "تحمیل هویت یک قوم بر اقوام دیگر" افغانستان بود.

محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان، هفتۀ گذشته روند توزیع تذکره های الکترونیک را آغاز کرد، اما عبدالله عبدالله رئیس اجرائیۀ حکومت با آغاز این روند مخالف ورزیده است. آقای عبدالله اما گفته است که به افغان بودن و مسلمان بودنش افتخار می ورزد.

این در حالی است که روند توزیع تذکره های الکترونیک، بارها به خاطر ذکر قومیت یا هم هویت واحد ملی برای شهروندان افغانستان، هم در درون حکومت و هم در شورای ملی، سبب جنجال و کشمکش سیاسی شده و به تاخیر افتاده بود.

XS
SM
MD
LG