لینک های دسترسی

Breaking News

نیویارک تایمز: پاکستان جای پایی را در افغانستان تعقیب میکند


نیویارک تایمز: پاکستان جای پایی را در افغانستان تعقیب میکند
نیویارک تایمز: پاکستان جای پایی را در افغانستان تعقیب میکند

روزنامه نیویارک تایمز مقالۀ را تحت عنوان گفته میشود پاکستان جای پایی را در افغانستان تعقیب میکند.

روزنامه نیویارک تایمز مقالۀ را تحت عنوان گفته میشود پاکستان جای پایی را در افغانستان تعقیب میکند، بچاپ رسانیده و میگوید: قرار اظهارات مامورین پاکستانی و امریکایی، پاکستان از مساعی دشوار نظامی ایالات متحده در افغانستان برای تسویه حساب سیاسی با افغانستان بهره برداری میکند و این عمل به پاکستان نفوذ پر اهمیتی را در آنکشور خواهد داد ولی منجر به صدمه زدن به علایق امریکا در افغانستان نخواهد شد.

روزنامه نیویارک تایمز ادامه میدهد که مدتها است جنرال اشفاق کیهانی، قوماندان قول اردو و برید جنرال احمد شجاع پاشا، رئیس آی اس آی، بین کابل و اسلام آباد در رفت و آمد بوده و به کرزی میگویند که با نظر وی در مورد اینکه ایالات متحده در افغانستان موفق نخواهد شد، موافق هستند. و کیهانی ادعا میکند که گروه سراج الدین حقانی را که با القاعده ارتباط دارد با کابل ارتباط خواهد داد. و واشنگتن با نگرانی مواظب این اوضاع میباشد.

روزنامه نیویارک تایمز میگوید این نمایانگر آنست که پاکستان باوجودیکه ظاهراً وانمود میکند متحد امریکا است در بسا جهات در جهت مخالف جنگ رفتار نموده است تا منفعت نهایی خود را که داشتن یک افغانستان قابل انعطاف و خالی از نفوذ هند باشد، بدست آورد. و بین افغانها و امریکایی ها و مامورین غربی این ظن وجود دارد که پاکستان، گروه حقانی را برای همچو مواقعی برای حفظ توازن و وسیله اعمال فشار بر افغانستان حفظ نموده است.

روز نامه واشنگتن پوست گزارشی را در رابطه به تغیر قواماندانی نظامی در افغانستان بچاپ رسانیده و میگوید رئیس جمهور اوباما اظهار داشته است که بجز این تغیر عمده در حال حاضر کدام تغیر دیگری رونما نخواهد شد ولی وی بدقت مواظب این تیم کاری خواهد بود.

این سخنان به ارتباط تقاضای جمهوری خواهان مبنی بر تعویض سفیر و همچنان نماینده خاص امریکا برای افغانستان، ابراز شد. هلیری کلنتن، وزیر خارجه امریکا هم در این زمینه گفته است اعتماد کامل دارد که کارل آیکنبیری، و ریچارد هالبروک متحدانه با اردو همکاری خواهند داشت.

روزنامه لاس آنجلس تایمز در شماره ۲۵ جون خود مقالۀ را در ارتباط به نظریات آلمانی ها در مورد جنگ افغانستان بچاپ رسانیده و میگوید:

جنگ افغانستان تاثیرات بسزای در آلمان داشته و حتی یک سیاست مدار برجسته آنکشور سمت اش را بخاطر این جنگ از دست داده است. هرست کوهلر، رئیس جمهور آلمان بخاطر دفاع از تعهد کشورش در افغانستان و انتقادات وارده بر وی مجبور به استعفا گردید.

روزنامه لاس آنجلس تایمز میگوید آلمانی ها نگران هستند. اکثریت آنان به این نظر هستند که کشور شان در یک ماموریت حفظ صلح در افغانستان دخیل بوده است و کشته شدن ۴۲ عسکر آلمانی در این جنگ، آنان را مضطرب ساخته است. و مخالفت ها علیه موجودیت عساکر آلمانی در جنگ افغانستان رو به افزایش است.

روزنامه لاس آنجلس تایمز میگوید هر باریکه یک عسکر آلمانی در جنگ افغانستان کشته میشود مباحثات در مورد خروج عساکر اوج میگیرد، اکثریت نمایندگان پارلمان موافق خروج عساکر بوده و میگویند این جنگ با موفقیت به پایان نخواهد رسید. روزنامه از قول امید نوری پور یکی از نمایندگان پارلمان آلمان که ایرانی الاصل میباشد میگوید که خروج عساکر در این وقت، به مفهوم بی حرمتی به تعهد آلمان به شرکای افغان و امریکایی آنکشور در جنگ علیه طالبان و القاعده و ایجاد یک کشور مستقل افغانستان خواهد بود.

XS
SM
MD
LG