لینک های دسترسی

Breaking News

پنتاگون گزارشی را رد کرد که گویا پاکستان تهدیدی برای امریکا است


عکس: آرشیف، جنرال دنفورد لوی درستیز عمومی قوای مسلح امریکا
عکس: آرشیف، جنرال دنفورد لوی درستیز عمومی قوای مسلح امریکا

وزارت دفاع ایالات متحده گزارش های را رد کرد که گویا لوی درستیز عمومی قوای مسلح این کشور پاکستان را "تهدیدی احتمالی علیه امریکا" خوانده است.

جنرال جوزف دنفورد، لوی درستیز عمومی نیرو های قوای مسلح امریکا روز پنجشنبه در انستیتوت بروکنز در واشنگتن، در مورد ستراتیژی وزارت دفاع امریکا به ویژه در مورد روسیه و سوریه صحبت می گرد که در آن هیچ ذکری از پاکستان نکرده است.

وزارت دفاع ایالات متحده که توسط صدای امریکا از گزارش نشر شده در یک رسانه محلی افغانستان اطلاع حاصل کرده بود این گزارش را که گویا جنرال جوزوف دنفورد، لوی درستیز عمومی قوای مسلح امریکا، پاکستان را تهدید ششم علیه امریکا خوانده است، کاملاً رد کرد.

جیمزدابسن، از بخش امور عامه، دفتر لوی درستیز عمومی قوای مسلح امریکا به رادیو آشنا گفت که جنرال دنفورد در پاسخ به این سوال مایکل اوهنلن، عضو انستیتوت بروکنز، که آیا تهدید ششم علیه ایالات متحده می تواند پاکستان باشد؟ به سخنان اخیر جیمز متیس، وزیر دفاع امریکا اشاره کرده گفت " قدرت اقتصادی کشور ما، بنیاد ایجاد قابلیت های نظامی ما است و عدم قدرت پرداخت مصارف نظامی ما می تواند تهدید ششم، برای امریکا باشد."

مقامات افغان از جمله سخنگویان وزارت داخله و مشاور امنیت ملی این گزارش رسانه محلی افغانستان را در صفحات فیسبوک خود شریک ساخته اند.

آقای دنفورد در انستیتوت بروکنز گفت که وزارت دفاع امریکا باید برای رویارویی با تهدیدی که از جانب روسیه، چین، ایران، کوریای شمالی و افراط گرایی خشونت آمیز مواجه است، نیرو های مشترک خود را منسجم سازد.

این جنرال امریکایی که حدود یک سال و شش ماه میشود در سمت لوی درستیز عمومی نیرو های مسلح امریکا ایفای وظیفه می کند؛ اضافه کرد که هدف از شناسایی روسیه، چین، ایران و کوریای شمالی جنگ مسلحانۀ امریکا با این کشور ها نیست؛ بلکه، پنتاگون می خواست با آماده ساختن نیرو ها برای مقابله با یک و یا چند آزمونی از این قبیل، قابلیت های خود را برای حوادث غیر منتظره، منسجم سازد.

آقای دنفورد گفت "اگر شما به قابلیت های که از جانب این چهار کشور به اضافه یک که تهدید دهشت افگنی است نظر افگنید..... طیف کاملی از چالش هایی برای شما روشن می گردد که ما با آن روبرو استیم."

جنرال دنفورد گفت روسیه با عصری ساختن صنعت سلاح اتمی، قابلیت های سایبری، نظامی بحری، زمینی، هوایی و فضایی خود، هنوز هم یک تهدید برای امریکاست.

آقای دنفورد اضافه کرد که مسکو با استفاده از اطلاعات، سایبر، دیپلوماسی و قابلیت های نظامی خود، سعی میکند اهداف ستراتیژیک خود را بر آورده سازد.

این جنرال امریکایی اضاف کرد "تلاش آن ها برای تضعیف اعتبار توانایی ما به تعهدات ما به ناتو و اقدام علیه انسجام کشور های عضو این پیمان است که این میتواند از اهداف این اقدامات روسیه باشد."

جوزوف دنفورد با تاکید بر حمایت امریکا از ناتو گفت که ایالات متحده کاملاً آماده است به تعهدات خود در ماده ۵ یا دفاع جمعی این پیمان پابند بماند. در ماده ۵ آمده است که حمله بر یک عضو ناتو، به مثابه حمله بر تمام اعضا میباشد.

او بر اهمیت تغییر شکل نیرو های ناتو تاکید کرده گفت که باید خود را برای تهدیدات امروز و فردا، آماده نگهدارند.

این اظهارات لوی درستیز عمومی قوای مسلح امریکا در حالی صورت می گیرد که مایک پنس، معاون رئیس جمهور امریکا در کنفرانس امنیتی مونیخ از تعهد کشورش با پیمان ناتو اطمینان داد اما گفت که کشور های عضو باید بر مصارف شان در پیمان تجدید نظر کنند.

روابط با روسیه در قبال سوریه

لوی درستیز قوای مسلح ایالات متحده گفت که ملاقات اخیرش با جنرال والری گرا سمیوف همتای روسی اش در شهر باکو -آذربایجان، فرصتی بود برای باز نگهداشتن ارتباطات و کاهش میزان غلط فهمی ها بین دو کشور، تا این غلط فهمی ها به کدام حادثه منجر نشود.

از نظر قانونی به گفته جنرال دنفورد، قوای نظامی امریکا و روسیه با هم همکاری کرده نمی توانند اما خاطر نشان کرد که این امر "نباید مانع ارتباطات شود."

دنفورد گفت بیشتر ارتباطات بین نظامیان دو کشور در سطح تکنیکی می باشد زیرا می خواهند اطمینان حاصل شود که در ارتباط به سوریه، کدام اختلاف به میان نیاید.

آقای دنفورد در حالی از ملاقات با همتای روسی خود سخن می راند که واشنگتن و مسکو روی موقفگیری های خود در جنگ سوریه در برابر هم قرار دارند.

در مورد عملیات علیه گروه داعش در سوریه و عراق، جنرال دنفورد گفت که دستور بررسی سی روزه دونالد ترمپ، رئیس جمهور امریکا از این عملیات، "یک پلان سیاسی-نظامی می باشد." او گفت در ساختن این پلان، وزارت خارجه، ادارات استخباراتی و وزارت مالیه امریکا نیز دخیل بوده اند.

جنرال دنفورد گفت "ما باید متوجه باشیم که هر آنچه در عمل انجام میدهیم چگونه میتواند در حمایت به روند مذاکرات در ژینو کمک کند و به صلح و ثبات پایدار در سوریه متمرکز باشد. به شکایات جنگی داخلی رسیدگی شود، به مصئونیت و وضعیت بشری مردم، توجه گردد."

آقای نفورد علاوه کرد که باید به "دیدگاه های تمام جوانب دخیل متوجه بود. روسیه ایران، ترکیه، کرد ها، رژیم اسد، سنی ها، شیعه ها همه در این مورد دخیل اند. باید عملیات نظامی را طوری عیار کرد و و زمینه را به شکلی مهیا ساخت که وقتی رکس تیلرسن، وزیر خارجه امریکا به ژینو می رود قادر به پیشکش یک راه حل سیاسی باشد."

لوی درستیز عمومی نیرو های مسلح امریکا گفت تهدید از جانب دهشت افگنان مختص به سوریه و عراق نمی شود بلکه این تهدید فرا منطقه ای است، تهدیدی است که از جانب داعش، القاعده و دیگر گروه های دهشت افگن متوجه منطقه است.

  • 16x9 Image

    ژیلا سمیعی - واشنگتن

    گوینده، مجری و تهیه کننده پیشین در رادیو کابل که بیشتر از ده سال است در بخش دری رادیو آشنا صدای امریکا، ایفای وظیفه می کند.

XS
SM
MD
LG