لینک های دسترسی

Breaking News

پنتاگون برای خروج و ماندن در افغانستان آمادگی می گیرد


اوباما و کرزی در باره انتخابات افغانستان هم صحبت نمودند
اوباما و کرزی در باره انتخابات افغانستان هم صحبت نمودند

مکالمه تلیفونی ر‌ؤسای جمهور افغانستان و امریکا برای امضای موافقتنامه امنیتی دوجانبه، بی نتیجه بود.

وزارت دفاع ایالات متحده امریکا اعلان نموده است که بر اساس دستور رئیس جمهور باراک اوباما برای گزینه ی خروج کامل نظامیان امریکایی از افغانستان تا آخر سال ۲۰۱۴، آمادگی می گیرد. این وزارت همچنان گفته است که برای گزینه ی نگهداشت هزاران نظامی امریکا در افغانستان پس از سال ۲۰۱۴ هم، آمادگی می گیرد.

پنتاگون، وزارت دفاع امریکا، پس از آن این اعلان را نمود که قصر سفید از گفت و شنودهای تلیفونی میان رؤسای جمهور افغانستان و ایالات متحده امریکا خبر داد.

براساس یک خبرنامه ی قصر سفید، رئیس جمهور اوباما به همتای افغان اش گفت که در صورت عدم امضای موافقتنامه امنیتی دوجانبه امریکا گزینه ی جز بیرون نمودن تمام نظامیان اش از افغانستان نخواهد داشت.

جی کارنی، سخنگوی قصر سفید عصر سه شنبه به خبرنگاران گفت "این حقیقت که رئیس جمهور کرزی به عدم تمایل خود در امضای موافقت نامه امنیتی اشاره کرده است به مفهوم آن است که امضا نمی کند، امکان دارد رئیس جمهور جدید افغانستان آنرا امضا کند. اما هر قدر دیر تر شود و مدت زیادتری بدون این توافق باقی بمانیم به همان حد بر اساس نیاز به ماموریت پس از سال ۲۰۱۴ ایالات متحده کوچکتر خواهد بود."

موقف کرزی

ریاست جمهوری افغانستان هم شام سه شنبه با نشر خبرنامه ی از گفتگوهای تلیفونی رؤسای جمهور افغانستان و امریکا خبر داد اما در آن هیچ تذکری از گزینه ی خروج کامل نیروهای امریکایی نداد.

براساس این خبرنامه، رئیس جمهور کرزی یکبار دیگر بر شرط آغاز عملی روند صلح در افغانستان برای امضای موافقتنامه امنیتی دوجانبه تاکید ورزید.

رئیس جمهور افغانستان گفته است تا زمانی که شرایط او از سوی قصر سفید پذیرفته نشود، موافقتنامه امنیتی دوجانبه با امریکا را امضا نخواهد کرد.

عمرصمد، تحلیلگر در موسسه نیوامریکا به صدای امریکا گفت فرمان آمادگی برای گزینه خروج کامل نظامیان امریکایی از افغانستان، بسیار جدی نیست.

آقای صمد گفت "ایالات متحده و شرکایش د ناتو باید هم آینده را بسنجند و هم آمادگی های لازم را برای بودن در افغانستان یا نبودن در افغانستان اتخاذ کنند. یعنی چیزی که از لابلای اعلامیه خود امریکایی ها و قصر سفید برملا می شود این است که ایالات متحده حاضر است که این توافق نامه را فعلا با رئیس جمهور فعلی افغانستان و یا در صورتیکه شرایط اجازه بدهد با حکومت آینده افغانستان به امضا برساند و حاضر است که مدت طولانی از صبر و حوصله کار بگیرد که این یک نشانه فکر می کنم مثبت است و امید وار کننده است برای کسانی که فکر می کنند این توافقنامه به نفع افغانستان و به نفع ثبات در منطقه و جهان است."

قصر سفید در حالی آمادگی برای گزینه خروج کامل نظامیان امریکایی از افغانستان را بمیان آورده است که بر اساس نظرسنجی های تازه اکثریت شهروندان امریکا با ادامه حضور نظامی امریکا در افغانستان مخالف اند.
XS
SM
MD
LG