لینک های دسترسی

Breaking News

هلاکت ۱۹۰۰ نفر در کمپاین مبارزه با مخدرات در فلیپین


رئیس جمهور فلیپین که لقب جزا دهنده را دارد به ریشه کن ساختن مصرف و کار و بار مخدرات در آن کشور تعهد کرده است
رئیس جمهور فلیپین که لقب جزا دهنده را دارد به ریشه کن ساختن مصرف و کار و بار مخدرات در آن کشور تعهد کرده است

در هفت هفتۀ گذشته که رودریگو دوترتی رئیس جمهور جدید فلیپین قدرت را در دست گرفته است، بیش از ۱۹۰۰ مصرف کننده، دستفروش و قاچاقبر مواد مخدر در کمپاین مبارزه با مخدرات در آن کشور کشته شده است - یعنی روز ۳۶ قاچاقبر در این کمپاین از بین برده شده است.

با وجود این آمار سرسام آور تلفات، رونالد دیلا روسا رئیس پولیس ملی فلیپین در استماعیۀ مجلس سنای آن کشور گفت "ما قصاب نیستیم" و پالیسی اعلام شده برای این کشتارها وجود نداشت. او افزود که تحقیقات پیرامون ۱۱۰۰ مورد قتل جریان دارد. به این معنا که تنها حدود ۸۰۰ نفر در کمپاین مبارزه با مخدرات کشته شده است.

در همین حال فرانک دریلون سناتور فلیپینی گفت با ابراز نگرانی از رقم بلند تلفات گفت "به هر زبانی این هشدار دهنده است".

دوترتی که به وی لقب "جزا دهنده" داده شده است، عمدتاً به خاطری در انتخابات پیروز شد که وعده داده بود که قاچاق مخدرات را ریشه کن می کند. او به قاچاقبران هشدار داده بود که اگر از این کار دست نکشند، کشته خواهند شد.

احضار مقامهای ارشد پولیس و مبارزه با مواد مخدر فلیپین که سناتور لیلا دی لیما آنان را"برای گزارشدهی در مورد کشتار غیرمنتظره و آگانه" فراخوانده بود، با انتقاد سخت رئیس جمهور دوترتی روبرو شد.

رئیس جمهور دوترتی به قانونگذاران نیز هشدار داده است که در کمپاین مبارزه با مخدرات دخالت نکننده. او گفته است که اگر آنان مانع تلاشها به خاطر ترقی کشور شوند، کشته خواهند شد.

نزدیک به ۷۰۰ هزار معتاد و دستفروش مواد مخدر برای فرار از سرکوب پولیس خود را تسلیم کرده اند. به گفتۀ رئیس پولیس فلیپین، اکنون کاهش چشمگیری در گراف جرایم رونما شده است، هرچند قتل و آدم کشی افزایش یافته است.

در همین حال، دهها تن از طرفداران کمپاین دولت بر ضد مخدرات در بیرون مقر سنای فلیپین جمع شده و با گرفتن نام دیله روسا از کارکرد او برای ریشه کن کردن مصرف و قاچاق مخدرات در آن کشور استقبال کردند.

ایالات متحدۀ امریکا، متحد نزدیک فلیپین به خاطر کشتارهای اخیر در آن کشور ابراز نگرانی عمیق کرده و حکومت آقای دوترتی را به رعایت معیارهای حقوق بشری ترغیب کرده است.

دیدهبان حقوق بشر مستقر در نیویارک گفته است که ایالات متحده و اتحادیۀ اروپایی "باید به دوترتی روشن بسازند که دامن زدن چنین خشونت غیرقابل قبول بوده و احتمالاً بهای

سنگین دیپلوماتیک و اقتصادی را در پی خواهد داشت. در غیر آن تصور پایان این کشتارها دشوار خواهد بود."

XS
SM
MD
LG