لینک های دسترسی

Breaking News

انتقال خون جوانان در بدن سالمندان جلو پیری را نمی‌گیرد


پلازما قسمت مایع خون است که زردرنگ بوده و حاوی پروتین‌ها و انتی‌بادی‌ها است
پلازما قسمت مایع خون است که زردرنگ بوده و حاوی پروتین‌ها و انتی‌بادی‌ها است

ادارۀ تنظیم کنندۀ مواد دوایی و غذایی ایالات متحدۀ امریکا گفته است که انتقال خون فرد جوان به بدن فرد سالمند، نمی‌تواند جلو پیرشدن یا مشکلات حافظه را بگیرد.

در شماری از کشورهای ثروتمند به شمول ایالات متحده، سالمندان ثروتمند در آرزوی جلوگیری از پیرشدن، پلازمای خون جوانان را به رگ‌های خود تزریق می‌کنند.

پلازما قسمت مایع خون است که بیش از نصف حجم مجموعی خون را تشکیل داده و حاوی پروتین‌ها و انتی‌بادی‌ها می‌باشد. پروتین‌های موجود در پلازما از لخته شدن خون جلوگیری می‌کند.

چنین باور وجود دارد که تزریق پلازمای جوان جلو ابتلا به بیماری‌های قلب، زوال عقل، پارکینسون، الزایمر و اختلال استرس پس از صدمه یا PTSD را می‌گیرد.

پیتر مارکس، رئیس مرکز بیولوژی ادارۀ مواد غذایی و دوایی ایالات متحده به نشریۀ بلومبرگ گفته است که هیچ مدرک کلینیکی برای اثبات این باور وجود ندارد.

آقای مارکس سه شنبه گذشته گفت که ادارۀ مواد غذایی و دوایی ایالات متحده گفته است که روش تزریق پلازمای جوان به پیر، هیچ گونه آزمایش لازمی آن اداره را پشت سر نگذاشته است.

شرکت امبروسیا در امریکا که هم اکنون یک لیتر پلازمای خون جوانان بین ۱۶ تا ۲۵ سال را حدود ۸۰۰۰ دالر می‌فروشد، در پی اظهارات مقام‌های ادارۀ مواد غذایی و دوایی امریکا گفته است که فروش پلازما را متوقف کرده است.

امبروسیا گفته است که آزمایش‌های لابراتواری بر موش‌ها تاثیرات شگفت انگیز تطبیق پلازمای جوان را نشان داده است، اما بر اساس قوانین ایالات متحده هر دوا یا روش درمانی انسانی پیش از آنکه جواز رسمی بیابد، باید بالای انسان نیز آزمایش شود.

ادارۀ مواد غذایی و دوایی ایالات متحده از مشتریان خواسته است تا از تطبیق پلازما به هدف جلوگیری از پیرشدن پرهیز کنند. زیرا به گفتۀ مقام‌های این اداره، افزون بر اینکه با این روش از پیری جلوگیری شده نمی‌تواند، خطر حساسیت شدید، افزایش حجم خون، صدمات شش‌ها و انتقال میکروب نیز موجود است.

تطبیق پلازما در شرایط خاص طبی مثل سوختگی‌های شدید، شاک، صدمات شدید و دیگر حالات عاجل طبی جواز دارد.

XS
SM
MD
LG