لینک های دسترسی

Breaking News

پاپ بندیکت شانزدهم در سن ۹۵ سالگی در گذشت


 پاپ بندیکت شانزدهم، رهبر پیشین کاتولیک‌های جهان
پاپ بندیکت شانزدهم، رهبر پیشین کاتولیک‌های جهان

واتیکان روز شنبه ۳۱ دسمبر ( ۱۰جدی) اعلام کرد که پاپ بندیکت شانزدهم، رهبر پیشین کاتولیک‌های جهان، تقریباً یک دهه پس از استعفای خود در سن ۹۵ سالگی در گذشت.

پاپ بندیکت شانزده در شش قرن گذشته،‌ نخستین پاپ در جهان بود که از عالترین مقام مذهبی کاتولیک جهان از سمت‌اش استعفا داده بود.

مرگ او به وضعیت بی‌سابقه‌ای پایان می‌دهد که در آن دو "مرد سفیدپوش" بندیکت و جانشین‌اش، پاپ فرانسیس - در داخل دیوارهای ایالت شهری کوچک، واتیکان، با هم زندگی می‌کردند.

متیو برونی، سخنگوی واتیکان، با نشر اعلامیه‌ای گفت : "با اندوه به اطلاع شما می‌رسانم که پاپ بازنشسته، بندیکت شانزدهم، امروز ساعت ۰۹:۳۴ در واتیکان درگذشت."

او سپس به خبرنگاران گفت که مراسم تشییع جنازه پنجشنبهٔ آینده پنجم جنوری ۲۰۲۳ میلادی در میدان سنت پیتر به ریاست پاپ فرانسیس برگزار خواهد شد.

جسد بندیکت فقید از صبح روز دوشنبه در کلیسای سنت پیتر به نمایش گذاشته خواهد شد تا پیروان او بتوانند ادای احترام کنند.

جمعیتی که روز شنبه از سنت پیتر بازدید کردند، از خبر مرگ او ابراز تاسف کردند، اما در عین حال از پاپ فقید تحسین کردند.

پس از اعلام خبر در گذشت پاپ پیشین،‌ادای احترام از سرتاسر جهان نیز آغاز شد. اولاف شولز، صدراعظم آلمان، پاپ بندیکت را "شخصیتی سازنده کلیسای کاتولیک، شخصیتی استدلال‌گر و الهی‌دان باهوش" خواند و از وی ستایش کرد.

جورجیا ملونی، صدراعظم ایتالیا، از وی به عنوان "ایمان و عقل... یک شخصیت بزرگ در تاریخ" یاد کرد.

پاپ بازنشسته آلمانی که نام تولدش جوزف راتزینگر بود، پس از آنکه در فبروری ۲۰۱۳ از مقام‌اش استعفا کرد،‌ زندگی آرامی را در واتیکان سپری می‌کرد.

سلامتی پاپ بندیکت از دیر مدت زمان به اینسو رو به وخامت بود، اما واتیکان روز چهارشنبه اعلام کرد که وضعیت او بدتر شده است.

پیش از این،‌در سال ۲۰۰۵ میلادی مراسم احترام و وداع با جسد جان پال دوم، آخرین پاپی که درگذشت، قبل از مراسم تشییع جنازه در میدان سنت پیتر با حضور یک میلیون نفر از جمله سران کشورها برگزار شده بود.

XS
SM
MD
LG