لینک های دسترسی

Breaking News

رهبران امریکا و اسرائیل در قصر سفید ملاقات می کنند


آرشیف: توافق هسته ای ایران و صلح با فلسطین در محور ملاقات ترمپ و نتانیاهو است
آرشیف: توافق هسته ای ایران و صلح با فلسطین در محور ملاقات ترمپ و نتانیاهو است

قرار است دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده، روز چهار شنبه با بنیامین نتانیاهو، صدراعظم اسرائیل ملاقات کند.

بنیامین نتانیاهو چهارمین رهبر یک کشور خارجی است که با رئیس جمهور جدید ایالات متحده دیدار می‌کند. ترزا می، صدراعظم بریتانیا، شینزو آبه، صدراعظم جاپان، و جستین ترودو، صدراعظم کانادا، پیش از این با دونالد ترمپ دیدار و درباره مسائل دوجانبه و بین‌المللی بحث کرده‌ اند.

این ملاقات در حالی صورت می گیرد که فلسطین به واشنگتن هشدار داده است تا هدف دو دولت اسرائیل و فلسطین را ترک نکند.

از چندین دهه به این سو، ایجاد دولت فلسطین که بتواند در کنار اسرائیل زندگی صلح آمیز داشته باشد، موقف جدی ایالات متحده بوده است.

اما یک مقام ارشد قصر سفید روز سه شنبه گفت که تامین صلح الزاماً مستلزم ایجاد دولت فلسطین نیست و قرار نیست که آقای ترمپ راه حلی را "دیکته" کند.

در سال ۲۰۰۹ میلادی، آقای نتانیاهو طی سخنرانی به صورت مشروط به ایجاد دو دولت اسرائیل و فلسطین تعهد کرد. اما در عین حال، آقای نتانیاهو در مورد گزینۀ "منفی دولت" نیز صحبت کرده است. به این معنی که برای فلسطین خود مختاری عمیق بدهد، اما برایش حاکمیت کامل ندهد.

روی همین دلیل، شماری از مقامات فلسطینی با ابراز نگرانی در این مورد به واشنگتن هشدار داده اند تا از ایجاد دو دولت اسرائیل و فلسطین، پا بیرون نکشد.

حنان عشراوی، یک عضو ارشد سازمان آزادیبخش فلسطین، گفته است که اگر ادارۀ ترمپ پالیسی دو دولت اسرائیل و فلسطین را رد کند، این اقدام موجب خواهد شد تا فرصت تامین صلح از بین برود و در عین حال، منافع و اعتبار امریکایی ها به مخاطره مواجه خواهد کرد.

ملاقات آقای نتانیاهو با آقای ترمپ به مثابۀ فرصتی است تا روابط اسرائیل با ایالات بهبود یابد، روابطی که در جریان ادارۀ باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین امریکا، به سردی گرایده بود.

دلیل این اختلافات بر سر شهرک سازی های اسرائیل در اراضی اشغالی فلسطینی از سال ۱۹۶۷ میلادی به این سو، از جمله در شرق بیت المقدس، و همچنین اختلاف نظر آنان درباره توافق برنامه هسته ای با ایران، رو به تیرگی گراید.

در جریان مبارزات انتخاباتی ۲۰۱۶، آقای ترمپ همواره از اسرائیل حمایت اش را اعلام کرد و تعهد کرد تا سفارت ایالات متحده را از تلاویو به بیت المقدس انتقال بدهد.

در عین حال، احتمال آن میرود که رهبران اسرائیل و ایالات متحده در مورد آزمایش میزائیل های بالستیک ایران نیز صحبت کنند. ایالات متحده و اسرائیل هر دو مخالف آزمایش های میزائیل های بالسیتک ایران اند.

علاوه بر آن، رهبران دو کشور ممکن روی توافق هسته ای ایران نیز صحبت کنند. آقای نتانیاهو، د رگذشته استدلال می کرد که حکومت ایران قابل اعتماد نیست و توافق هسته ای با آن نیز نمی‌تواند یک توافق اطمینان بخش باشد.

بنا بر این، از آغاز مذاکرات برنامۀ هسته ای ایران، مخالف توافق برنامه هسته ای میان ایران و گروه پنج بر علاوه یک بود—یعنی ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، چین، روسیه و آلمان بود.

XS
SM
MD
LG