لینک های دسترسی

Breaking News

پیشنهادات غرض تغییر استراتیژی امریکا در افغانستان


مجله فوربز پالیسی ایالات متحده را در مورد افغانستان و پاکستان به بررسی گرفته و میگوید: جنگ ده ساله ایالات متحده که مصرف آن بالغ بر یک اعشاریه سه ترلیون دالر شده است با تغییر جهت به سوی ملت سازی به ختم خود نزدیک شده است.

مجله فوربز میگوید در این دخالت نظامی، توجهی به مشی اقتصادی و تجاری نشده است، باوجودیکه افغانستان کشوری با منابع وافر معدنی میباشد و نه تنها ایالات متحده بلکه دیگر کشور های جهان هم سعی دارند در استخراج آن سهیم باشند. فوربز میگوید مفکوره های تجارتی شاید هیچ کسی را بجانب ساحاتی چون قندهار نخواهد کشانید بلکه هدف عمده حفظ امنیت و ثیات است که همه را به آن سو می کشاند.

مجله فوربز میگوید جنگ ها در عراق، افغانستان و پاکستان با مصارف گزاف و تلفات جانی هیچ ثمری برای امریکا نداشته است. در حالیکه کشور های دیگر که مصارف جنگی نداشتند پول های خود را رفع بحران های افتصادی و شکوفایی کشور هایشان به مصرف رسانیده اند.

مجله از ماموریت افغانستان یاد نموده است که فقط برای باتلاقی مملو از حکومت پر فساد کابل، جنگ سالاران مختلف آن کشور و طالبان جهادی منفعت آور بوده است و در مقابل عساکر مجروح و خانواده های آنان به این عقیده اند که چرا باید از حکومت کرزی دفاع نمود، و قربانی های آنان برای هیچ بوده است.

روزنامه بالتیمور سن در شماره امروزی خود مقالۀ را تحت عنوان یک ستراتیژی بهتر برای افغانستان به چاپ رسانیده و میرساند که حکومت اوباما شاید در نهایت در ستراتیژی مقابله با دهشت افگنی در یک مسیر درست قرار گرفته باشد و از جنگ رویارویی با تندروان به جانب روش بیشتر هدف مندانه روانه باشد.

روزنامه بالتیمور سن میگوید این ستراتیژی جدید در سند ۱۹ صفحۀ (استراتیژی ملی ضد دهشت افگنی) که از جانب جان برنن، مشاور امنیت ملی رئیس جمهور اوباما ارائه گردید، واضحاً روش های جدید را بیان داشته است. آقای برنن میگوید ایالات متحده پلان دارد تا بیشتر متکی به عملیات پاکسازی اهداف خاص القاعده و متحدین آن باشد تا استقرار تعداد زیاد قوای خود در یک کشور دیگر.

روزنامه بالتیمور سن از قول آقای برنن میگوید این ستراتیژی بیشتر روی حملات با طیاره های بدون پیلوت و حملات کماندوی تمرکز دارد. وی میگوید هدف ستراتیژی جدید توجه بر گروه های دهشت افگنی است که تهدید مستقیم علیه ایالات متحده و منافع آن میباشد، نه اینکه با هر گروه دهشت افگن درگیر شد.

روزنامه بالتیمور سن میگوید ستراتیژی سال ۲۰۰۹ رئیس جمهور اوباما و افزایش قوا، با عدم موجودیت یک شریک قابل اعتماد در افغانستان عملی نشد، زیرا حکومت حامد کرزی چنان در فساد غرق است که حتی خدمات اساسی و بنیادی را برای مردم افغانستان مهیا ساخته نمی تواند. به ملیارد ها دالری که برای تعلیم و تربیه نیرو های امنیتی افغان به مصرف رسید با عدم کفایت آنان به هدر رفت. روزنامه بالنیمور سن بحیث نمونۀ از این بی کفایتی از حمله اخیر به هوتل انتر کانتینتال در شهر کابل یاد میکند، و میگوید بعید به نظر میرسد که نیرو های افغان بتوانند در سال ۲۰۱۴ حفظ امنیت کشور را متقبل گردند.

XS
SM
MD
LG